Bijzonder bedrijf: Schuberg Philis

In mijn zoektocht naar bijzondere, unieke, bedrijven ben ik recentelijk bij Schuberg Philis terecht gekomen. Dit bedrijf is niet zo bekend, maar doet aan ‘hosting van bedrijskritische applicaties’. Dus geen gewone websites zoals deze, maar denk aan handelssystemen die 24 uur per dag operationeel moeten zijn, bestelsystemen van websites, etc.

Ik werd uitgenodigd door Mieke Luitjes omdat het een uniek bedrijf was en ze me het verhaal wilde vertellen. Ze legde de lat hoog voor zichzelf, ik ben immers erg kritisch, maar slaagde met vlag en wimpel. Ik kreeg ook een boekje mee: Beyond Cupfighting, over hun laatste 3 daagse interne toekomstcongres. Drie dagen hebben ze het hele bedrijf, klanten en partners betrokken bij de toekomst van het bedrijf. Vervolgens hebben ze hier een boek over gemaakt om dit met de buitenwereld te delen. Dat alleen al maakt het een unieke organisatie, maar er is veel meer.

Iets wat ik bijvoorbeeld geloof dat kracht uitstraalt als bedrijf en je bijzonder maakt, is dat je als bedrijf met een focus op kwaliteit bereid moet zijn klanten af te wijzen. Dat geeft aan dat je echt met kwaliteit bezig bent, want menig klant zoekt niet naar kwaliteit. Dat is dus precies wat Schuberg Philis doet. Zoals een van de sales managers in het boek stelt: het selectieproces is belangrijk, wij kiezen nooit voor een klant enkel omdat deze bijdraagt aan de sales. Als er geen wederzijdse toegevoegde waarde is, als een klant niet ook zelf bereid is te investeren in kwaliteit, doen we het niet. Niet enkel de klant stelt eisen, wij ook. Een interessant ander aspect op dit gebied is dat ze een tijdje terug een jaar lang geweigerd hebben nieuwe klanten aan te nemen, omdat men zich eerst moest focussen op de kwaliteit die men wilde leveren.

De vraag is altijd of bedrijven dit kunnen volhouden bij groei. Vaak ligt er een breekpunt rond de 150 medewerkers, Dunbar’s number. Toch is Schuberg Philis de laatste jaren gegroeid van 20 naar 200 man en hebben ze in de Outsourcing Performance Study twee jaar op een rij (2010 n 2011) een 100% recommendation score gekregen van hun klanten.

Uniek aan het bedrijf is de gedrevenheid. 100% is het uitgangspunt, 100% uptime, 100% tevredenheid, alles moet 100% zijn. Dat vraagt veel van medewerkers, men draait vaak ook lange uren, maar niet om lange uren te draaien. Als het goed loopt, loopt het ook goed. Als men dan lange uren moet draaien heeft men daar een uitstekend restaurant bij, met biologische maaltijden, gekruid met kruiden die ze zelf ‘in de muur verbouwen’.

Het is een zeer maatschappelijk betrokken bedrijf, dat gelooft in open (innovatie, source, etc) en duurzaamheid. Nu zeggen veel bedrijven dat, maar mijn persoonlijke ervaring onderschrijft het. Mijn gesprek aldaar werd vooraf gegaan door een gesprek voor TEDxChange, waar ik eigenlijk niet bij betrokken was. Er was nog geen sponsor. Tijdens het gesprek kwam hun maatschappelijke betrokkenheid naar voren en ik liet dat dus vallen. Een week later zag ik ze weer op het congres, ze waren sponsor geworden. De tegenprestatie van TEDxChange was minimaal, zo klein zelfs dat de meeste bezoekers niet eens doorhadden dat hun eten betaald werd door Schuberg Philis. Niet de marketing, maar de duurzaamheid stond voorop.

Ik ben op zoek naar meer van dit soort unieke verhalen, dus werk je bij een bedrijf dat echt oprecht uniek is? Dat bijzondere dingen doet in al zijn facetten, dus geen greenwashing? Dan kom ik graag met je in contact.


Over Bas van de Haterd

Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties klaar te stomen voor de veranderende wereld van werk, met robots, 3D printers en zelfrijdende auto's. Hij heeft hierover o.a. de boeken (R)evolutie van Werk en '10 Banen die verdwijnen & 10 Banen die verschijnen' geschreven. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl
10.115 views | Reageer (2 reacties) Dit bericht is geplaatst in Bijzondere bedrijven. Bookmark de permalink.
  • Pingback: Angst voor bijzonderheid? | RecTec()

  • gast

    Kijk op http://www.the-projects.org  Mischien vind je dat intressant! Het is een nieuw initiatief dat NGOs will helpen door middel van media en communicate! En er ook voor zorgt dat bedrijven (die deze communicatie  bekostigen) ook de nodige belighting krijgen! 

    Zo wil The Projects twee communicatie behoeftes linken in een voordelige uitkomst voor bijde!!