Slimmer werken met je kantoor in je tas

Op mijn internetloze werkvakantie kon ‘het kantoor in je tas’ voor de digitale werknomade natuurlijk niet ontbreken. Misschien was het goed geweest dit boek te lezen vóór ik op vakantie ging, want velen (met name mede blogger Martijn Reintjes) zullen hartelijk gelachen hebben over het feit dat ik alles dat ik meenam amper in mijn auto kreeg. Serieus, Martijn gaat met enkel een rugtasje een week naar Gran Canaria en ik krijg voor een week Frankrijk de spullen niet in mijn auto, zeker voor de eerste etappe waar ik mijn konijn bij mijn ouders moest afzetten en dus ook het dier en zijn spullen er nog in moesten. Toegegeven, mijn racefiets nam heel veel ruimte in en daar kan je ook niets op stapelen i.v.m. beschadiging. Maar toch….

— woord vooraf —

Maar Bas, heb jij dat boek dan nog niet gelezen? Er staat zelfs een quote van je in. Heb je ons belazerd en die quote gegeven zonder het boek gelezen te hebben? Niet helemaal. Ik heb voor het boek uit is gekomen al wel wat gelezen, enkele hoofdstukken, en op basis daarvan mijn quote gegeven. Nu is het tijd het hele boek te lezen en een uitgebreide review te schrijven.

— woord vooraf —

Wat ik heerlijk vind aan het boek is dat het in een totaal andere categorie zit dan bijna alle andere boeken over HNW. Het is geen boek voor management, het is geen boek dat ingaat op organisaties anders indelen, cultuurveranderingen of de zakelijke toepassingen van technologie. Het is een super praktische handleiding hoe je als persoon, als individu, handiger nomadisch kan werken.

Het begint bijvoorbeeld bij de keuze van je tas. Serieus, de keuze van je tas. Waarom heb je de tas die je hebt en is die wel praktisch voor de manier waarop je werkt? Wat neem je wel en niet mee in je tas en in welke omstandigheden neem je dat mee? Hele basale vragen, maar in mijn ervaring ontstaat hier al vaak een groot deel van de frustratie bij veel mensen. ‘Ja, maar dan moet ik met X, Y en Z schouwen, dat heb ik liever op kantoor.’ In de meeste gevallen zijn Y en Z niet nodig en valt X wel weer mee. Zo spreekt Gerald ook over verschillende configuraties voor verschillende momenten en vormen van nomadisch werken. Zaken die oh zo belangrijk zijn, geen frustratie groter dan iets missen als je het nodig hebt, maar waar oh zo weinig mensen over nadenken.

Het hele boek gaat vervolgens over de keuzes die je kan maken en probeert je daarbij te helpen. Geen waardeoordelen opleggen, maar voor- en nadelen van verschillende opties weergeven. Zowel tussen wel en niet gebruiken als tussen de alternatieven.

Geen smartphone gebruiken is bijvoorbeeld geen optie, maar Gerald geeft de verschillen aan tussen de iPhone, Blackberry en Android systemen. De rest laat hij links liggen omdat die in zijn optiek (en die deel ik geheel) niet in de buurt komen van deze drie.

Ook geeft hij een hele reeks tips en suggesties, wanneer moet je wel en geen papier gebruiken en hoe deel je dit papier dan in? Grappig genoeg schrijf ik dit artikel tijdens een internetloze werkvakantie en heb ik dus heel veel papier bij, waaronder zijn (en 8 andere) boeken en wat printjes die ik wil gebruiken voor artikelen.

Voor mij het grappigste hoofdstuk had te maken met de keuze voor een fysieke omgeving. Juist vanuit de werkzaamheden die ik moet / wil verrichten heb ik gekozen voor een plek zonder internet en zonder afleiding. Lezen, schrijven en tot rust komen gaat het beste, voor mij, zonder afleidingen. Het boek heb ik derhalve gelezen liggend in een hangmat onder een heerlijke blauwe lucht. De geluiden om mij heen waren, met uitzondering van af en toe een TGV, vooral die een mekkerend schaap, fluitende vogels en zoemende bijen. Het lezen van het boek was dus een eitje, net als het schrijven van dit artikel.

Veel van de tips kwamen mij al bekend voor, veel is gebaseerd op Getting Things Done van David Allen. Alleen praktischer, met de tools erbij vermeld en met vergelijkingen tussen de tools en de voordelen van wel en niet gebruiken. Veel van de tips gebruik ik zelf nog niet (zoals goed backuppen in Dropbox, evernote gebruiken en textexpander) en dat ga ik nu dus definitief wel doen.

Conclusie

Gewoon een heel goed, praktisch toepasbaar boek voor mensen die mobieler willen gaan werken. Alles komt erin voor, zonder dat je iets ‘moet.

Volgens mij zou elke organisatie die flexibel wil gaan werken die boek voor zijn medewerkers moeten aanschaffen om ze te helpen productief te blijven en productiever te worden.

Over Bas van de Haterd

Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties klaar te stomen voor de veranderende wereld van werk, met robots, 3D printers en zelfrijdende auto's. Hij heeft hierover o.a. de boeken (R)evolutie van Werk en '10 Banen die verdwijnen & 10 Banen die verschijnen' geschreven. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl
3.001 views | Reageer (1 reacties) Dit bericht is geplaatst in Boeken. Bookmark de permalink.
  • Anoniem

Hahahahaha!