Nieuwe schaarste en nieuwe businesmodellen

Op mijn internetloze werkvakantie in St Leger du Bois (middle of nowhere, Frankrijk) leek het mij een goed boek om als eerste mee te beginnen: uitverkocht, welkom in de aandachtseconomie van Jim Stolze. De aanbeveling van Marketingfacts oprichter Marco Derksen op de achterkant (vergeet alles wat je over marketing weet, en lees dit boek) gaf hooggespannen verwachtingen.

Een boek over schaarste en aandacht als business model. Het past mooi in de omgeving, waarin hele andere vormen van schaarste en aandacht zijn dan ik gewend ben. Ik heb een week genomen om al mijn vakliteratuur weer eens bij te lezen en te schrijven, omdat ik in mijn normale ritme daar geen tijd voor heb (lees: geen prioriteit aan geef) en mijn aandacht elke 5 minuten door iets online wordt getrokken in plaats van dat ik enkele uren op een boek kan concentreren. Aandacht en schaarste zijn dus zeer relevant, deze vakantie maakte van mijn normaal schaarse tijd iets dat ik in overvloed heb (zonder internet heb je uren te over) en gaf me de mogelijkheid om mijn aandacht langere tijd op één ding te focussen, in dit geval een boek. Een logisch begin leek het me dus om eens te kijken hoe Jim dit in de business praktijk brengt.

De opbouw

Het boek is opgebouwd uit zeven delen, waarbij elk van de eerste drie delen echt lijken te gaan over schaarste en aandacht. Daarna komen twee delen die meer te maken hebben met business modellen gevolgd door een deel over service, wat weer over aandacht gaat. Het laatste hoofdstuk gaat over het persoonlijke verhaal van Jim rondom TED en TEDx, wat een mooie persoonlijke insight geeft en heel veel pointers uit het boek in de praktijk brengt.

Aandachtige lezers hebben misschien al gemerkt dat ik al wat lichte nuances heb aangebracht in het begin. Na het lezen van het boek bekruipt me namelijk het gevoel dat er relatief weinig echt ging over schaarste en aandacht. Alle goede theorieën komen er in terug wat mij betreft. Purple Cow, Long Tail, Starfish & Spider, stuk voor stuk de zaken die de huidige economie goed in beeld brengen. Er staat dus ook geen slecht woord in, maar toch bekruipt me een gevoel dat het niet is wat ik verwacht had. Ik heb in mijn artikel op Marketingfacts hier al meer over geschreven, dus dat ga ik hier niet herhalen.

Veel van wat in het boek straat is dus ‘nieuwe’ marketing en business strategie, vaak overgoten met een leuk persoonlijk sausje wat het erg persoonlijk en levendig maakt. Jim haalt regelmatig eigen opdrachten of projecten aan om een punt te maken. Daarmee geeft hij invulling aan twee belangrijke aspecten die hij in het boek noemt: persoonlijk en authentiek.

Anders organiseren

Eén van de persoonlijke zijstraten is wel heel erg interessant als case over anders organiseren. In het boek schrijft hij op een bepaald moment namelijk over een verzoek van een verzekeraar of hij een band weet die voor 15.000 euro op een personeelsfeest wil komen spelen. Jim heeft hier nog wat vragen over en belt het bedrijf. De man in kwestie zit in vergadering en Jim komt in gesprek met de receptioniste. Na aangegeven te hebben waarvoor hij belt vertelt de dame in kwestie hem dat ze zangeres is van een coverband, waar ze regelmatig mee optreed. Jim vraagt of haar collega’s dat weten en dat is eigenlijk nauwelijks het geval. Vervolgens vraagt hij haar hem door te verbinden naar iemand anders die in een band speelt bij het bedrijf. Lang verhaal kort: in no time heeft men daar een band samen die optreed op het personeelsfeest. Tevens is een deel van het budget gestoken in een goede geluidsinstallatie in de kantine, worden er try outs gedaan voor die band en lang verhaal kort: men heeft meer personeelsbinding dan ooit tevoren.

De moraal van dat verhaal: het bedrijf had geen idee welke talenten er allemaal in de organisatie waren. Dat geldt voor de meeste bedrijven. Als je geluk hebt weten ze al welke talenten er zijn die met het directe werk te maken hebben, maar die nuttig kunnen zijn, maar dat niet hebben zijn totaal onbekend. Deze talenten zijn het onbenutte kapitaal van veel organisaties. Hoe handig is het voor een organisatie als de BBC om te weten wie welke talen spreken als er snel even iets vertaald moet worden? Zo zijn er veel onbekende talenten in organisaties aanwezig die vaak van grote waarde kunnen zijn, maar als je ze moet zoeken als ze nodig zijn is het te laat.

Jim verzorgt op de HNWb Day twee workshops. Eén is het verhaal van het boek over schaarste en de aandachtseconomie. Daarnaast verzorgt hij, exclusief voor de mensen die het boek hebben gelezen, een brainstorm workshop om na te denken over nieuwe businessmodellen die wel houdbaar zijn in deze nieuwe economie.

Over Bas van de Haterd

Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties klaar te stomen voor de veranderende wereld van werk, met robots, 3D printers en zelfrijdende auto's. Hij heeft hierover o.a. de boeken (R)evolutie van Werk en '10 Banen die verdwijnen & 10 Banen die verschijnen' geschreven. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl
4.219 views | Reageer (3 reacties) Dit bericht is geplaatst in Boeken. Bookmark de permalink.