Chauffeurloze auto: impact op werk

Een blog in het kader van de uitstervende beroepen… een hele reeks, van verkeersagent tot taxichauffeur tot hotelier… Allemaal door de ontwikkeling van de auto zonder chauffeur.

Zoals bekend is Google al een tijdje aan het testen met deze auto en die testen gaan behoorlijk goed. Nee, de komende jaren zal de auto nog niet over de markt komen. Sommige mensen zeggen 5 tot 10 jaar, andere meer dan 20. Gezien de exponentiële snelheid waarmee sommige zaken gaan denk ik dat het rond de 10 zal zijn en dan begint autorijden iets te worden wat we misschien wel niet meer doen.

Natuurlijk heeft zo’n ontwikkeling veel impact op verschillende banen, maar dit artikel in The Economist zette me toch wel aan het denken. Het zijn niet alleen de taxi en vrachtwagenchauffeurs die op termijn gaan verdwijnen, deze ontwikkeling heeft veel meer impact.

—- intermezzo —-
Natuurlijk gaat het niet meteen van de ene op de andere dag. Er zal initieel zeker geëist worden dat er een  bekwaam bestuurder in de auto zit. Er zal initieel zeker sprake zijn van een hybride situatie omdat niet alle auto’s zelfrijdend zijn, maar ik kijk nu even naar de situatie 5 jaar later, als het gemeengoed is geworden
—-intermezzo—-

Uitstervende beroepen

Even een opsomming van de meest voor de hand liggende uitstervende beroepen (waar ik denk ik geen uitleg bij hoef te geven)

  • Taxi chauffeur
  • Vrachtwagen chauffer

Maar wat denken we van… parkeerwachten en verkeerspolitie? Immers parkeert zo’n auto niet, die rijdt weer weg in pikt je op als je hem nodig hebt. In andere woorden: de hele parkeerbusiness gaat… out of business (wat ook veel gemeenten gigantische bedragen gaat kosten). Aangezien de auto’s gemaakt zijn zich aan de regels te houden hoeven we ook geen verkeerspolitie meer te hebben.

Aangezien nagenoeg alle ongelukken gebeuren door menselijke fouten zal er een bijzonder sterke afname zijn van garages en reparateurs. Ook verzekeraars zullen niet meer nodig zijn, die heb je immers voor ongevallen die nauwelijks meer voorkomen. Daardoor zal het aantal eerste hulp artsen en zusters ook afnemen. In Amerika zijn er jaarlijks 2 miljoen mensen bij de eerste hulp vanwege auto ongevallen.

Wat denken we van motels en hotels? Veel overnachtingen zijn het gevolg van zakelijke bijeenkomsten en niet meer in staat zijn om naar huis te gaan of juist ergens vroeg moeten zijn. Maar als je in je auto kan slapen, waarom zou je dat doen? Hoe lekker is het naar huis te rijden en daar wakker te worden? Uiteraard zal het ontwerp van de auto’s ook sterk veranderen, immers is de hele voorkant niet meer nodig (pedalen, een stuur, etc).

Makers van verkeersborden en vangrails zullen ook niet meer nodig zijn, die zijn immers er vanwege de menselijke fouten.

Een heleboel beroepen zullen misschien wel geheel uitsterven, of in ieder geval veel minder worden. Is het dan enkel kommer en kwel?

Positieve ontwikkelingen

Bars, clubs en kroegen zullen een positieve impact zien. Die hebben immers zwaar te lijden gehad onder de ‘geen druppel in het verkeer’ wetten.

De huizenprijzen verder van de stad zullen stijgen, want langere reistijden worden ineens een stuk aangenamer en productiever.

Er komt een betere mogelijkheid tot arbeidsparticipatie van moeders, aangezien de auto de kinderen nu ook naar school kan brengen en op kan halen zonder een bestuurder.

Er zal een grote toename zijn in de vraag naar elektronica, aangezien we natuurlijk veel meer entertainment kunnen hebben in een auto als we niet hoeven te rijden. Zoals ik al zei: ik denk dat we een driverless car eigenlijk geen auto meer zullen noemen. Bedden, entertainment systemen, het zal er allemaal in zitten.

Het is interessant om dit soort technologische ontwikkelingen te bekijken en ons te realiseren hoeveel secundaire werkgelegenheid de auto eigenlijk met zich meebrengt. Van de zorg en verzekeraars tot wegenbouwers, verkeersbordmakers en zelfs motels en hoe zo’n technologische ontwikkeling dat kan veranderen.

Zijn er nog meer van dit soort ontwikkelingen waarvan jullie denken: schijn daar je licht eens op?

 


Over Bas van de Haterd

Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties klaar te stomen voor de veranderende wereld van werk, met robots, 3D printers en zelfrijdende auto's. Hij heeft hierover o.a. de boeken (R)evolutie van Werk en '10 Banen die verdwijnen & 10 Banen die verschijnen' geschreven. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl
3.116 views | Reageer (1 reacties) Dit bericht is geplaatst in Filosofie, Uitstervende beroepen, Visie. Bookmark de permalink.