Crowdsourcing: (A)Sociaal

crowdsourcingCrowdsourcing. Het begrip heeft een schare fans en een schare tegenstanders. Veel mensen die er mee te maken hebben (gehad) vinden er iets van.

Zelf heb ik recentelijk weer twee projecten uitgezet. Een logo ontwerp voor een nieuw bedrijfje (eerst via 99designs, daarna via Brandsupply) en tevens een vertaalopdracht voor (R)evolutie van werk via Elance. Waarschijnlijk zal de development opdracht voor het nieuwe bedrijfje ook via Elance gaan lopen.

A-Sociaal

Crowdsourcing is asociaal. Dat hoor ik vaak, met name van designers. Want je betaalt via Brandsupply niet heel veel. De partij zelf pakt er ook nog een stukje van, dus uiteindelijk verdien je relatief weinig aan b.v. een logo ontwerp. Daar waar ik voor ons logo 399 euro (duurste variant) betaal, krijgt de designer er 250 van. De marge van Brandsupply is dus erg hoog, helaas kan ik daar weinig aan doen.

Wat vooral vaak gezien wordt als asociaal is het feit dat heel veel werk onbetaald blijft. Wij hebben nu meer dan 150 designs binnen gekregen. Een ervan wint het slechts. Dus heel veel designers hebben uren gestoken zonder betaling.

De vraag die ik hierbij altijd stel is: is dat asociaal. Moeten we inspanning altijd belonen? Of belonen we kwaliteit?

Ruime beloning

Het is niet de eerste keer dat ik Brandsupply gebruik voor ontwerpen. Meerdere logo’s (Digitaal-Werven, mijn klant autonomic) en de cover van mijn boek komen er vandaan. Wat mij in al deze gevallen is opgevallen, en dat lijkt dit keer wederom het geval te zijn, is dat de winnaar in een keer goed zat. Dat we gewoon meteen zeiden: bam, dat is hem. De designer in kwestie is daar dan vaak niet meer dan een half uur, of als hij traag werkt een uur, mee bezig geweest. Dan vind ik 250 euro een behoorlijk ruimte beloning, voor een uurtje werk.

Heel veel slecht werk

Wat mij verder opvalt is dat er heel veel slecht werk in zit. Nu is het soms een kwestie van smaak, maar in veel gevallen is het ook een kwestie van lezen en begrijpen wat de opdrachtgever wil. Als er heel nadrukkelijk staat: modern design en toch zijn tientallen ontwerpen retro, jaren ’80 en heel traditioneel, dan is het niet zozeer een kwestie van smaak, maar een kwestie van naar je opdrachtgever luisteren.

Wat ik altijd bij dit soort wedstrijden denk is: al die designers hebben ook ‘gewone’ klanten, waar ze vaak een veelvoud van dit bedrag voor vragen en dan net zo goed zeer matig werk opleveren. Als ik ook kijk naar hoeveel slechte ontwerpen ik zie (en ik ben geen ontwerper, maar ik kan wel inschatten als klant of iets me raakt of niet) denk ik: dat had je beter kunnen crowdsourcen.

Broodroof

Een ander asociaal element, volgens velen, is de broodroof. Ik besteed bijvoorbeeld mijn boekvertaling uit aan waarschijnlijk een Afrikaans land. Ik heb op Elance nu vanuit Marokko, Zuid Afrika en Egypte aanbiedingen gekregen voor een Nederlands-Engels vertaling. Spreken ze daar Nederlands? Ja, de Nederlanders die daar zijn gaan wonen wel ja. En die zijn er. En die hebben aan veel minder geld genoeg om van rond te komen. Dus die werken voor een veel lager budget.

Om je een indicatie te geven, in Nederland varieerde de offertes tussen de 2500 en 5000 euro voor mijn vertaling. Op Elance tussen de 700 en 4500 dollar. Nu is die van 700 een India’s bedrijf waar ik sterk mijn twijfel bij heb, maar er zitten al betrouwbare partijen in tussen de 900 en 1100 euro. Hoe ik weet dat ze betrouwbaar zijn? Door hun CV (het zijn Nederlanders die elders wonen) en hun ratings (oud opdrachtgevers die erg tevreden zijn). Met name dat laatste vind ik erg belangrijk. Trust is the new currency.

Sociaal

De vraag is dus: is het broodroof voor Nederlandse vertalers? Of is het juist heel sociaal om dat geld naar armere landen te pompen. In dit geval wel naar Nederlanders in die armere landen, maar 1.000 euro is economisch gezien een veel grotere impact in Egypte dan 5.000 euro in Nederland. Dus ben je juist niet heel sociaal om via crowdsourcing de opkomende economieën, derde wereldlanden, etc. te steunen?

De kans dat we de webdevelopment van ons nieuwe bedrijf laten doen in b.v. de Filepijnen of zo is ook aanwezig. Dan steun je dus direct, door handel, een lokale ondernemer daar. Want ik selecteer wel als het even kan op de freelancer, niet op een bedrijf dat er weer tussen zit.

Sociaal of a-sociaal?

Is het dus sociaal of a-sociaal? Dat ligt aan je uitgangspunt. Als je vind dat inspanning beloond moet worden is het a-sociaal. Als je, zoals ik, vind dat talent en kwaliteit beloond moet worden is het heel sociaal. Als je vind dat je geld vooral uit moet geven aan medelanders is het a-sociaal. Als je, zoals ik, vooral ook betrokken bent met het lot van mensen in landen waar het minder gaat is het misschien wel heel sociaal.

Vernietigen we hiermee onze eigen economie? Ja, deels wel. Dat is wel heel lastig. Want ik vraag me af of er straks nog in Nederland werk is voor vertalers, voor onderzoekers (want ook dat kan vaak digitaal) en zo. Er ontstaan ook steeds meer internationale ‘hubs’ waar Nederlanders, en andere Europeanen, in een goedkoop land gaan wonen. Chang Mai in Thailand schijnt zo’n plek te zijn, ik ga er van de zomer eens een kijkje nemen. Misschien moeten we wel op een bepaald moment tot de conclusie komen dat bepaalde werkzaamheden niet meer in ons land kunnen plaatsvinden. Ik weet het nog niet, maar ik weet wel dat je sommige ontwikkelingen niet kan stoppen. Dit is er een van.


Over Bas van de Haterd

Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties klaar te stomen voor de veranderende wereld van werk, met robots, 3D printers en zelfrijdende auto's. Hij heeft hierover o.a. de boeken (R)evolutie van Werk en '10 Banen die verdwijnen & 10 Banen die verschijnen' geschreven. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl
3.164 views | Reageer (7 reacties) Dit bericht is geplaatst in business modellen, internationaal. Bookmark de permalink.
  • Myrddin

    Goed artikel Bas! Je verbreedt mijn kennis én geeft stof te nadenken én een blik op de toekomstige economie die ‘onze grenzen’ (letterlijk&figuurlijk) overstijgt. Keep sharing, Myrddin

  • Niks a-sociaal, je krijgt waar je om vraagt.
    Dat is dus ook van een bepaalde kwaliteit en binnen een bepaalde tijd, naast de prijs. Als dat is waar jij als opdrachtgever tevreden mee bent, maakt het niet uit waar je dat vandaan haalt. Vraag je bijv. om een duurzaam ontwerp (bijv. toekomstgericht, uitbreidbaar en flexibel.. rekening houdend met wat je plannen zijn) of moet je je propositie nog meer richting geven en wil je dat uitvinden via ontwerp, dan is dat een andere relatie die je aangaat met een ontwerper dan zoals die via 99Design, Brandsupply of Elance mogelijk is. Hoe je het ook went of keert, kritische vragen, buiten grenzen gaan, vragen stellen die tot nadenken zetten… jou als klant scherper doen nadenken over datgene wat je wilt neerzetten… dat blijft buiten schot op dit soort platformen.
    Nogmaals, niets verkeerds mee als je (denkt) dat je weet wat je wilt en snelheid en prijs een ding is.

    • Ik geloof niet dat je de platformen echt kent, want juist die relatie kan je op Elance dus heel goed aangaan. Daar zie je dus vaak een relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer ontstaan, die in veel gevallen niet ophoudt bij 1 klus. Soms blijft dat via het platform gaan (vanwege de betaalopties, betalen aan iemand in Egypte is b.v. administratief niet makkelijk), maar dat klopt dus niet.

      En wat de kwaliteit betreft, ik zie ook heel, heel veel ongelofelijke crap qua designs uit duur betaalde ‘gewone’ trajecten komen. Ik denk dat de initiële kwaliteit zeker hoger ligt. Daarnaast heb je in veel gevallen wel contact met de designer en kan je dus ook later aanpassingen doen.

      Voor ingewikkeldere trajecten werkt het niet, dat zal ik ook volmondig toegeven. Ik zal nooit meer een webdesign laten crowdsourcen, daar zitten teveel haken en ogen aan. Maar de kwaliteit die ik doorgaans eruit haal is een stuk hoger juist dan in normale situaties.

      • Klopt gedeeltelijk, Elance ken ik niet. Mooi dat dit zo goed werkt, groots netwerk aan free lancers ook, indrukwekkend. Wat ik me afvraag hierbij; heb je ook echt contact (video conferencing bijv.) met free lancers voorafgaand aan het uitbesteden van de klus aan 1 iemand? Dat zou het heel krachtig maken; zo aan beiden kanten elkaar eerst even goed kunnen bevragen wat de bedoeling is/hoe de aanpak is/met wie je te maken hebt enzo. Het is me niet helemaal duidelijk of dit ook zo werkt…

        99Designs en LogoMatch ken ik wel en bij de LogoMatch heb ik zelf een aantal jaar geleden toen ik voor mezelf begon een logo-ontwerp uitgezet. Op dat moment prima tegen het budget en de tijd die ik had en als je a zegt moet je ook b zeggen. Het proces heeft me geleerd in dat wie ik ben als bedrijf, uitgedrukt in een logo, niet snel of precies goed is neer te zetten via een dergelijk proces. Of dat zou zijn gelukt via een ‘duur’ bureau, valt te bezien. Dan had ik in ieder geval wel meer en andere contactmogelijkheden gehad. Het zou veel minder éénrichtingverkeer zijn zoals ik dat bij logoMatch heb ervaren, vermoed ik; jij pitcht op de site, ontwerpers reageren, jij geeft feedback, daar komt weer reactie op… nogal old school Waterfall,/lineair, niet echt dialoog en in gesprek met veel vragen vanuit de designer, zo samen tot wat beters komen of procatief iets kunnen doen…. .
        De ontwerpers werkten ook helemaal niet samen bij LogoMatch in die tijd, bij een ‘duur’ bureau verwacht ik dat er gespard wordt met collega’s om tot een beter resultaat te komen.

        Het is allemaal niet fout, maar je krijgt gewoon waar je om vraagt…. alleen die vraag klopt zo vaak niet;-) Free lancer of ‘duur’ bureau> de vraag achter de vraag helder krijgen, maakt dat je een goed resultaat kan neerzetten. De weg er naartoe moet dat dan wel mogelijk maken en daar vind ik de platformen minder sterk in door de ‘striktere’ regels van werken die er vaak gelden.

        • Dat kan bij Elance wel ja, je kan video conferencing doen, ik heb nu per mail gevraagd of ze dus een stukje willen vertalen vast, om een goede keuze te maken.

          Bij 99designs hebben we een opdracht uitgezet en daar kwam veel slechte kwaliteit bij. Brandsupply zaten ook veel goede. Ik denk dat het ook te maken heeft met hoe je de opdracht uit zet en of je al een beeld hebt. Ik ga er meestal redelijk ‘clean’ in. Ik weet niet wat ik wil, en dat maakt de vrijheid van het design erg groot. Daaruit kan ik kiezen wat ik mooi vind of niet, wat me aanspreekt of niet.

          Voor logo’s werkt dat volgens mij heel goed. Voor andere dingen, zoals websites met interactie ontwerpen en zo, totaal niet nee.

  • Pingback: Vertrouwen is het nieuwe geld()

  • Dank je wel Bas. Dit is echt een geweldig artikel!