De relativiteit van waarde

Geld en waarde gaan vaak niet hand in hand. Wat iets waard is hangt heel erg af van de persoon in kwestie. Voor iemand die een tip al kent is die tip niets waard. Iemand die een uur per week bespaart met die tip kan er waarschijnlijk duizenden euro’s aan uitgeven en nog steeds winst maken, aangezien hij dat bespaart in verloren uren door die tip.

Soms zijn dingen veel meer waard voor de rijkere onder ons, soms juist voor de armere. Waarde is dus ook niet per definitie gerelateerd aan het besteedbare budget.

Tips om efficiƫnter te werken bijvoorbeeld zijn voor de rijke, druk bezette, zakenman veel meer waard dan voor de bijstandsmoeder, die tijd genoeg heeft. Andersom is een schaaltje rijst voor een rijke zakenman niet zoveel waard, maar voor iemand in de sloppenwijken van Mumbai misschien wel heel veel.

Per situatie

Sterker nog, de waarde kan voor dezelfde persoon soms per situatie verschillen. Als ondernemer heb ik situaties waarin iets mij veel waard is, maar hetzelfde product of dezelfde dienst voor een ander project, bijvoorbeeld een charity van me, is me veel minder waard.

Probleem

Het grote probleem hiervan is de perceptie. Als je hoort dat iemand anders veel minder betaalt heeft, voel je je genaaid. Simpel as that. Als je op een vakantie de prijs van 200 naar 10 rupies (India) hebt teruggebracht voel je je goed, hoor je later dat anderen voor 2 rupies zijn over gegaan voel je je bestolen. Terwijl het voor jouw misschien wel 20 of 100 rupies waard was.

Ik probeer daarom in alles wat ik doe uit te gaan van de waarde. Vind ik het de prijs waard, zo ja, doe ik er daarna niet meer moeilijk over dat ik het betaalt heb.

Het probleem als ondernemer dat ik hiermee heb, is dat mensen van mij wel een prijs verwachten. Die prijs kan bij maatwerk opdrachten natuurlijk verschillen, maar bij vaste producten niet. Men verwacht gewoon een bedrag voor een rapport, ongeacht de waarde voor de organisatie.

Relativiteit van waarde

De relativiteit van waarde zal de komende jaren denk ik veel aandacht gaan krijgen. Zowel de vraag: wat kan iemand betalen (is nu al een hot issue in veel ‘duurzame’ ondernemerskringen) als de waarde die het voor die partij vertegenwoordigd. Dat hoeft niet altijd hand-in-hand te gaan, maar er zullen nog veel vraagstukken over beantwoord moeten worden.

Waarde is niet absoluut, geld wel, maar geld en waarde zijn niet hetzelfde.


Over Bas van de Haterd

Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties klaar te stomen voor de veranderende wereld van werk, met robots, 3D printers en zelfrijdende auto's. Hij heeft hierover o.a. de boeken (R)evolutie van Werk en '10 Banen die verdwijnen & 10 Banen die verschijnen' geschreven. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl
1.599 views | Reageer (0 reacties) Dit bericht is geplaatst in Beloning. Bookmark de permalink.