Google’s eigen dag wordt Facebook’s eigen maand

Personeel maakt het verschil. Bij een aantal grote tech reuzen heeft men dat al door. Google betaalde recentelijk twee medewerkers $150.000.000 om te blijven, nadat geruchten waren dat ze in gesprek met Twitter waren. Facebook heeft juist het probleem dat veel medewerkers te rijk zijn geworden en opstappen. Echter gaat het niet enkel om de toppers, ook ‘de normale medewerkers’ beginnen te morren. Het is heel hard werken en er is ineens middle management. Daar gaat je gezellige cultuur…

Dus heeft Facebook goed naar Google gekeken en gedacht: daar moet iets te leren zijn. Nu had Google zijn ‘dag per week aan eigen projecten werken’ en dat had Facebook nog niet. Echter hoor je vaak dat die dag per week de zesde dag is van je werkweek. Daar komen overigens wel de overgrote meerderheid van de nieuwe Google diensten uit.

Facebook vertaalt dit naar hun eigen manier van werken. Die hebben niet een dag per week, maar als je een jaar aan een project hebt gewerkt mag je daarna een maand een eigen project doen. De Hackamonth. Voor wie de Facebook film ‘the social network’ niet gezien hebben, het hele ‘hacken’ is in de Facebook cultuur ingebed. Men heeft nog regelmatig hack sessies (waar naar verluid ook Zuckerberg soms aan meedoet).

Na een maand mag de persoon in kwestie bepalen of de nieuwe rol iets voor hem is of hoe hij/zij met zijn/haar carrière verder gaat.

Ik ben benieuwd naar het effect hiervan. Hoewel je aan de ene kant kan stellen dat het een prachtig initiatief is, dat ook erg goed past bij de Facebook cultuur (zoals ik die van buiten kan beoordelen) vraag ik me aan de andere kant af of zo’n moment van bezinning niet juist gaat leiden tot meer vertrekkers?

Verder is het misschien wel gewoon een feit dat naarmate je groter wordt, je goed personeel verliest. Blijkbaar is het niet mogelijk om dingen te blijven doen zoals je ze deed en blijkbaar is dat wel belangrijk voor bepaalde toppers, in elk vakgebied. Is het dan iets waar je tegen moet vechten, zoals Google door 150 miljoen te geven, of is het iets dat je moet accepteren en je organisatie anders op moet inrichten? Moeten organisaties misschien veel meer naar een ‘overname cultuur’ waarbij de toppers altijd maar tijdelijk werken, nieuwe start ups starten en weer overgenomen worden?


Over Bas van de Haterd

Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Hoe blijven organisaties interessant als werkgever? Hoe moeten organisaties zich aanpassen aan de veranderende technologische en sociale omgevingen? Bas is o.a. auteur van Personal Brand.nl en Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl
1.289 views | Reageer (0 reacties) Dit bericht is geplaatst in Beloning. Bookmark de permalink.