Je online reputatie: meenemen of niet?

Je online identiteit is geld waard. Niet alleen betalen we met onze privacy, ik heb het over je reputatie op platformen.

Een goede airbnb host met veel reviews krijgt meer klanten dan iemand die net nieuw is en kan daardoor een hoger bedrag voor een vergelijkbare kamer vragen. Een goede freelancers op upwork kan hogere tarieven vragen dan een freelancer die nog geen ratings op upwork heeft, ongeacht de kwaliteit van het werk is de niet digitale wereld. Andersom werkt het ook zo, een goede reputatie als opdrachtgever geeft je de ruimte goedkoper een freelancer in te huren dan een slechte reputatie waarbij freelancers aangeven dat je bijvoorbeeld traag betaald of extra werk vraagt.

Vanuit die optiek is er veel voor te zeggen dat je in staat moet zijn je online reputatie mee kan nemen van platform naar platform. Maar hoe zit het met slechte reputaties?

Upwork

Op werk gebied is upwork waarschijnlijk het meest duidelijk uit te leggen hoe het reputatie systeem een directe relatie heeft met je inkomsten. Laat ik dit illustreren aan de hand van enkele persoonlijke voorbeelden.

Toen ik een internationaal onderzoek wilde doen en daarvoor veel ‘native speakers’ in 10 verschillende talen zocht had ik berekend dat ik zo’n 10 dollar per uur kon betalen voor een gemiddelde werknemer, waarbij ik inschattingen maakte hoeveel uur iemand aan het Googelen zou zijn om alles te kunnen vinden. Ik ben iemand die mensen graag een kans geeft, dus ik heb nieuwe mensen zonder reputatie voor het werk ingehuurd voor dit bedrag. Ik heb voor sommige landen ook mensen ingehuurd die een reputatie hadden van 5* op ‘snelheid van werken’ en het maximale bedrag dat ik heb betaald was 14 dollar per uur. 40% meer dan de gemiddelde dus, op basis van hun reputatie. En uiteindelijk kan ik verklappen was die 14 dollar per uur de goedkoopste die ik had als ik naar de totale kosten heb gekeken, want ze was inderdaad extreem snel en efficiënt in haar werk.

Andersom heb ik reviews op Upwork staan van IT developers (ik heb ook development klussen uitbesteed) waarin staat dat ik niet op meerwerk vraag en altijd snel betaal. Bij vervolg klussen heb ik opmerkingen gekregen van developers dat ze mij wel heel scherp durfden te offreren omdat ik blijkbaar goede productomschrijvingen heb en niet om allerlei (onbetaald) meerwerk vraag. Mijn reputatie als opdrachtgever is dus ook geld waard.

Ik heb ook reacties gekregen van mensen die nog geen enkele reputatie hadden op Upwork en aangaven overgestapt te zijn vanaf een andere site en daar wel een hele goede reputatie hadden. Ik kan dat niet controleren. Dus voor mij begin je opnieuw, vervelend bij een goede reputatie, want je krijgt dus een lager loon.

Een open reputatie systeem

Je reputatie, je ratings, je reviews zijn belangrijk. Ze zijn geld waard. Dit geeft platformen een enorme lock-in, je kan als freelancer of ondernemer bijna niet meer overstappen. Ook niet als verhuurder van AirBnB, want ook daar tellen ratings en reviews mee. Uber chauffeurs, noem het maar op. Het telt allemaal mee.

Dit zou pleiten voor een open reputatie systeem, waarbij je ratings en reviews uniform worden opgeslagen en je deze automatisch in een nieuw systeem kan inladen.

Een grote vraag in deze is natuurlijk of niet gerelateerde reputaties ook iets over iemand zeggen. Als iemand een hele slechte AirBnB (ver)huurder is, moet dat dan ook meegenomen worden als we iemand beoordelen op zijn werk als freelancers? Zegt het iets over zijn of haar karakter? Of accepteren we de gespleten persoonlijkheid (werk en prive) theorie?

Het recht om vergeten te worden

Het Europese hof van justitie heeft hier een antwoord op gegeven: mensen hebben het recht om vergeten te worden. Dat is ook de essentie van de democratie, het recht om opnieuw te beginnen.

Hierin schuilt natuurlijk wel het risico van oplichting, iets waar veel over te doen is op platformen als marktplaats, ebay en dergelijke. Oplichters beginnen elke keer opnieuw en elke keer opnieuw maken ze slachtoffers, juist omdat we geen uniform systeem hebben om iemands identiteit én reputatie vast te stellen.

Toch is het ook niet acceptabel om iemand te veroordelen voor een fout uit een ver verleden, heeft de rechter ons vertelt.

Je reputatie meenemen, ja of nee?

De vraag of het mogelijk moet zijn om je reputatie mee te nemen, lijkt duidelijk. Ja, het zou mogelijk moeten zijn. Je reputatie is geld waard en daarmee waardevol. Of je ook de mogelijkheid moet hebben om deze achter je te laten is ook duidelijk een ja. Dat heeft het Europese hof ons verteld.

De vraag is: spelen we hiermee oplichters en criminelen in de hand? Of kunnen we manieren vinden om hier toch iets op te vinden?

Of is het misschien ook een kwestie van ‘opvoeding’. Want de interpretatie van de data, de interpretatie van de gegevens, spelen ook een grote rol. De meeste mensen zien een 1* rating en denken: slecht. Als ik op tripadvisor kijk naar een restaurant kijk ik altijd naar de datum en als die in een ver verleden ligt en de recente goed zijn, kan het een kwestie van een niet functionerende, inmiddels vertrokken kok zijn geweest. De manier waarop we om gaan met reputaties is ook van belang. Interpretatie is nu juist een menselijke kwaliteit en daar zijn veel mensen helaas niet goed in en/of te lui voor…

 


Over Bas van de Haterd

Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties klaar te stomen voor de veranderende wereld van werk, met robots, 3D printers en zelfrijdende auto's. Hij heeft hierover o.a. de boeken (R)evolutie van Werk en '10 Banen die verdwijnen & 10 Banen die verschijnen' geschreven. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl
395 views | Reageer (0 reacties) Dit bericht is geplaatst in Beloning. Bookmark de permalink.