Man-vrouw verhouding: beloning naar werk

uberVerzoek vooraf: lees dit artikel goed en helemaal door voor je een mening vormt. Het is heel genuanceerd, behalve als je selectief leest.

Er is een pay gap tussen mannen en vrouwen, maar die is niet altijd oneerlijk. Tenminste, als je gelooft zoals ik dat doe dat je moet belonen naar prestatie, niet naar inzet.

De data die dit onderbouwd komt bij Uber vandaan, wat dit verhaal gezien Uber’s schandalig seksistische praktijken, extra pikant maakt. Deze data heeft echter niets te maken met de ranzige cultuur op hun kantoren, maar met chauffeurs.

Beloning naar prestatie

We vinden het niet vreemd dat Lionel Messi veel meer verdiend dan Jorrit Hendrix bij PSV. Beide trainen ongeveer evenveel, spelen wedstrijden van 90 minuten, maar ze worden beloond naar prestatie, dus dat is logisch. Of het verschil zo groot moet zijn is onderwerp van discussie, maar niemand vind het gek dat er een verschil is.

We vinden het ook niet gek dat Caroline Wozniacki in het tennis veel meer verdiend dan Richel Hogenkamp of Arantxa Rus. De nummer 1 van de wereld hoort meer te krijgen dan de nummer 100+ toch?

Het probleem met prestaties is dat ze buiten de sport vaak heel lastig meetbaar is en dan de perceptie dat vrouwen minder competent zijn (zo’n 20% blijkt elke keer uit onderzoek) meespeelt bij de boordeling van de prestaties.

Dat wil dus niet zeggen dat er geen verklaarbare verschillen kunnen zijn, maar dat het in de meeste gevallen bijna niet te meten is.

Uber chauffeurs

Een situatie waar het wel te meten is, is bij Uber chauffeurs. Het mooie aan de platform economie is dat die niet discrimineert en geen last heeft van de mentale gender bias als we mannelijke en vrouwelijke competenties vergelijken. Die hebben namelijk vaste indicatoren die bekend zijn. Het gaat er om hoe goed je op die indicatoren scoort.

Bij Uber zagen ze ook een verschil in de beloning van mannelijke en vrouwelijke chauffeurs per uur, wat vreemd is als je bedenkt dat chauffeurs per rit betaald worden afhankelijk van de afstand en de tijd, maar ook de locatie en de vraag-aanbod verhouding.

Daarom heeft Uber, samen met een (vrouwelijke) assistent professor van Stanford de data onderzocht waar dit verschil vandaan kwam.

De data:

  • Vrouwelijke Uber chauffeurs verdienen gemiddeld 7% minder per uur
  • 1/3 hiervan komt door ervaring. Bij Uber verdienen mensen met meer dan 2.500 ritten gemiddeld $3 per uur meer dan mensen met minder dan 100 ritten omdat ze slimmer rijden, zich tactischer opstellen en efficiënter zijn. Mannen hebben gemiddeld veel meer ritten gereden dan vrouwen.
  • 50% van het verschil komt door de snelheid. Mannen rijden gemiddeld 2,2% sneller dan vrouwen en omdat ze daardoor sneller een klant kunnen afzetten hebben ze eerder een volgende rit. Hierbij aangemerkt dat er een limiet zit op het effect van sneller rijden aangezien de chauffeurs zelf hun boetes betalen en boven de maximum snelheid gaan een groot negatief effect heeft op het inkomen. Mannen rijden dus sneller binnen de grenzen van de wet.
  • 1/6 komt door het opstellen van de auto. Mannen rijden gemiddeld naar locaties waar ze minder lang hoeven te wachten op een volgende rit en waar er meer mensen staan te wachten waardoor de extra prijs die Uber vraagt voor ‘veel aanbod, weinig taxi’s’ hoger is. Dit heeft waarschijnlijk ook te maken met de eerder genoemde ervaring.

Conclusie

Er zit een verschil in beloning tussen mannelijke en vrouwelijke Uber chauffeurs. Die is echter volledig te verklaren door het gemiddelde gedrag van de sekses en heeft niets te maken in dit geval met vooroordelen of seksisme. Dit komt voort uit de toegevoegde waarde van een persoon voor de organisatie.

Op geen enkele manier wil ik hiermee zeggen dat bij heel veel andere organisaties dat niet het geval is. Uber heeft een unieke mogelijkheid om heel veel data te analyseren en dat geeft dit beeld. In veel gevallen is het lastig tot onmogelijk om zo exact te meten en dan speelt de subjectieve waardering van prestaties mee. Soms is er echter een logische verklaring te vinden voor verschillen in beloning.


Over Bas van de Haterd

Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties klaar te stomen voor de veranderende wereld van werk, met robots, 3D printers en zelfrijdende auto's. Hij heeft hierover o.a. de boeken (R)evolutie van Werk en '10 Banen die verdwijnen & 10 Banen die verschijnen' geschreven. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl
1.407 views | Reageer (0 reacties) Dit bericht is geplaatst in Beloning, discriminatie. Bookmark de permalink.