Neemt waarde af?

23357303_sNeemt de waarde van een boek na verloop van tijd af? Dat is een vraag die mij heeft bezig gehouden sinds mijn laatste posting over de waardebepaling achteraf van mijn ’10 banen boek’.

De reden hiervoor is dat de bedragen die gemiddeld betaald worden in ieder geval wel afnemen. Iets dat logisch is, maar ook weer niet.

De cijfers

Laat ik beginnen met de cijfers.

  • De gemiddeld betaalde bedrag was 12 euro na de eerste maand.
  • Een aantal maanden (in mei) later was dit 10,70
  • In september was dit 10,29
  • Nu in oktober is het 9,80
  • Het gemiddelde bedrag over heel 2015 (dus als ik de betalingen van 2014 niet meetel) ligt op 9,10.

Wel moet ik daarbij stellen dat procentueel meer mensen betalen

  • 4,45% in mei
  • 6,12% begin september
  • 7,29% nu eind oktober

Deze percentages zijn uiteraard gebaseerd op het aantal downloads van dat moment. Niet op basis van het totaal van nu. Het aantal betalingen neemt dus niet alleen absoluut toe, maar ook relatief.

De vraag is dan ook: heeft dit met elkaar te maken? Zijn er nu meer mensen die wel iets willen betalen, maar wel minder betalen dan als het ‘exclusiever’ is?

Of komt het omdat het boek minder nieuw is en daarmee mensen dus het minder waarde mee geven?

Of is er een andere reden? Ik sta open voor suggesties.

Nog steeds heel goed

Ik klaag overigens totaal niet, ik vind het gewoon fascinerend. Gemiddeld is het bedrag met 9,10 nog steeds hoger dan de 5 euro waar ik het voor verkocht zou hebben. Ook is het aantal downloads (met 1.500) best wel goed en doordat het aantal betalers stijgt ben ik zeer tevreden over de totale opbrengst. De grote meerwaarde zit nog steeds in het lezingen circuit uiteraard. Het hele waardebepaling achteraf principe beschouw ik als een prachtig sociaal experiment.


Over Bas van de Haterd

Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties klaar te stomen voor de veranderende wereld van werk, met robots, 3D printers en zelfrijdende auto's. Hij heeft hierover o.a. de boeken (R)evolutie van Werk en '10 Banen die verdwijnen & 10 Banen die verschijnen' geschreven. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl
1.681 views | Reageer (5 reacties) Dit bericht is geplaatst in Beloning, Boeken, business modellen, Cijfers en feiten. Bookmark de permalink.
  • Pingback: Sociaal experiment()

  • SJ Bier

    Dat je blij bent met de gemiddelde opbrengst van een boek waar je zelf maar 5 euro voor zou willen betalen….

    Wat een mooie illustratie van Freakonomics (David D Levitt), in welk boek gesteld wordt dat je nooit een goede deal kunt sluiten op de aankoop van een (gebruikte) auto. Als de verkoper niet aan het langste eind trekt verkoopt hij niet. Als koper ben je dus altijd de klos.
    Gelukkig bestaat er zoiets als cognitieve dissonantie, zodat we de gemaakte en per definitie ongelukkige keuze altijd weer mentaal goed praten.

    Je gemiddelde ligt trouwens onder alle bedragen die je noemt, dus dat lijkt me slecht mogelijk. Of tel je niet betalende lezers mee?

    Over je vraag: impliciet betekent een lagere waarde voor een ouder boek ook dat er minder belangstelling voor is (prijs vertaalt de vraag-aanbod verhouding, waarbij het aanbod blijft bestaan). Dat zou dan betekenen dat er minder kopers zijn. Dat is dan in tegenspraak met het grotere aantal kopers dat je genereert. Inderdaad interessant fenomeen.

    Het zou kunnen zijn dat de kopers van nu tuk zijn op het verschil in prijs tussen introductie en nu. Kortingjagers met weinig interesse in de inhoud dus.

    Verder: waarde is wat anders dan prijs. Voor jou wellicht interessanter of de opbrengst (#kopers*prijs) nu hoger is dan bij introductie. Dat geeft je informatie over de introductieprijs en optimale prijsontwikkeling van een volgend boek (daar is natuurlijk in te sturen).

    Ik denk dat dit boek pas weer in waarde toeneemt als je voorspelling over de 10 banen uitgekomen is.

    • @SJ Bier: een interessant onderdeel van een sociaal experiment is de leesvaardigheid van Nederlanders. Die is heel laag merk ik. De assumpties die men maakt (die heel veel problemen in de wereld veroorzaken) des te meer. Je eerste zin in de reactie namelijk. Waar stel ik dat ik er maar 5 euro voor zou willen betalen? Ik zou er 5 euro voor vragen. Dat is iets heel, heel anders.

      Wat bedoel je met ‘je gemiddelde ligt onder alle bedragen die je noemt’? Die snap ik niet.

      Het gemiddelde bedrag is, zoals in eerdere stukken weergegeven, van de betalende mensen. Het aantal betalende mensen is gebaseerd op het aantal betalingen t.o.v. het totaal aantal unieke downloads.

      Wat betreft de ‘koopjesjagers’ theorie, die gaat volgens mij dus niet op als je vrijwillig betaald. Sterker nog, het lijkt omgekeerd het geval te zijn omdat ook procentueel er meer mensen betalen. Je kan zelfs stellen dat er misschien juist in het begin meer ‘koopjesjagers’ waren (wel downloaden, geen intentie om te betalen) en ze het nu meer lezen en dus betalen? Maar dat is een assumptie die ik zou moeten testen… en ik heb geen idee hoe 🙂

      • SJ Bier

        Je hebt het over waarde. Ik neem aan dat wat je er voor zou willen vragen in elk geval hoger is dan wat je het waard vind. Omdat dat ik dacht aan het boek Freakonomics. Verder heb je gelijk, het is inderdaad iets heel anders en je hebt het niet concreet zo gesteld.

        De prijzen die je noemt (gemiddeld) zijn bij start 12, diverse maanden 10,70 (mei), september 10,29, oktober 9,80. En een gemiddelde over heel 2015 van 9,10 is lager dan alle hiervoor genoemde bedragen. Dat kan liggen aan het verschil tussen wat men betaalt als men betaalt versus de verhouding betalers – niet-betalers, maar ik heb geen zicht op het aantal niet-betalers. Vandaar de vraag.

        Testen? Bied nog eens iets gratis aan met een optie om het voor 100 euro te kopen en kijk wat er gebeurt. Of biedt iets gratis aan met een optie om 1 euro bij te dragen. Twee boeken, zelfde content, andere titel en je hebt een test. Maar ik zie inmiddels dat de waardebepaling vrij is, dus deze optie heb je niet.
        Wat je mogelijk aan het meten bent is dat de mensen die je boek na een aantal maanden nog vinden gemiddeld genomen blijer zijn met de vondst. Dat is een aanname. Loopt het aantal downloads terug (je zegt alleen dat er in absolute zin meer betalingen zijn en je blij bent met het aantal downloads)? En het aantal hits op je website, wat doet die (conversie)? Via welke kanalen landt men op je website (actieve zoekers of passanten)?

        • @SJ Bier: Dat wat ik er voor wil vragen hoger is dan wat ik het waard vind? Nee, ik vraag altijd minder voor mijn diensten dan ik ze waard vind. Als ik meer zou vragen zou ik een heel slecht gevoel hebben, dan zou ik mensen oplichten in mijn optiek.

          Maar de prijs zou ik vaststellen op basis van 1) de markt en 2) de fysieke versie. Een e-boek zou ongeveer de helft zijn van het fysieke boek in prijs. Die kost een tientje. Dat is ook niet de waarde, volgens mij is die voor velen namelijk duizenden euro’s (als je er iets mee doet) en voor anderen nul (die het naast zich neerleggen). De prijs bepaal je vanwege perceptie.

          Nu snap ik nu je punt. De start was in 2014. Toen was het gemiddeld 12 euro. Over heel 2015 is het 9,10. De prijzen (per mei, september en oktober) zijn tot dat moment. Dus inclusief de bedragen uit 2014. Het zijn enkel de bedragen van de betalende mensen, maar dus inclusief het begin dat niet in 2015 lag. Is het nu duidelijker?

          Wat de andere vragen betreft: ja, het aantal downloads loopt iets terug, maar krijgt soms weer een ‘slinger’ omdat iemand het promoot. Daar is heel lastig iets over te zeggen omdat ik niet alle uitingen zelf doe. Een paar weken geleden schreef Wendy van Dijk ineens over mijn boekje. Dan is er ineens weer een spike in bezoek, downloads, etc.

          Verder zou ik dieper in de analytics kunnen / moeten duiken. Ik kan je vragen zo niet 1.2.3. beantwoorden. Het experiment gaat tot op heden voor mij meer om wat er gebeurt na de download dan hoe die er komt. Maar je hebt gelijk, dat is wel interessant om verder in te duiken.