Onbereikbaar na het werk

Retro iPhoneIn Frankrijk is sinds 1 januari een wettelijk recht op onbereikbaar zijn na werktijd. Minister Asscher vindt dit een goed idee om het ook voor Nederland vast te leggen. Ik zie het als een lapmiddel dat niet gaat werken. Een wettelijk recht is leuk, maar wie durft er gebruik van te maken? Goed overleg, goed werkgeverschap en goed werknemersschap zouden hand in hand moeten gaan.

Recent hoorde ik een prachtige casus van goed werkgeverschap in dit kader. Toevallig van een van oorsprong Frans bedrijf, dat enkele jaren geleden nog veel in het nieuws was vanwege ‘heel dramatisch werkgeverschap’.

Disclaimer vooraf

Aangezien ik het verhaal hoorde in de kleedkamers van de sportschool en alles dus ‘off the record’ was kan ik hier geen namen noemen. Vandaar de iets wat vage omschrijvingen.

Telefoon uit, E-mail uit.

De medewerker van dit bedrijf vertelde dat hij de afgelopen weken veel gereisd had en heel veel gewerkt. Dus dat zijn baas hem nu alle ruimte gaf om laat op werk te komen, zodat hij ‘s ochtends kon lopen, en vroeg te vertrekken, waardoor ik hem om 16.00 in de sportschool tegen kwam. Goede baas is dan de natuurlijk reactie. Die snapt dat je inspanning en ontspanning hand in hand moeten gaan.

Hij vertelde dat deze baas verder ging. Want ondanks dat deze mogelijkheden er waren, hadden veel collega’s moeite om er gebruik van te maken. Niemand keek je vreemd aan als je laat begon, vroeg vertrok, of even een periode van rust in wilde lassen. Toch liepen er best wel eens mensen rond waarvan je kon zien dat ze fysiek of mentaal aan het einde van hun latijn waren.

Als dit werd opgemerkt greep het bedrijf in. Een belangrijke stress factor was het ‘altijd online, altijd aan het werk’. Dus sloot dit bedrijf bewust de zakelijke telefoons en het bedrijfs e-mail account van de betreffende medewerkers ‘s avonds af. Het werd deze mensen, die ‘s avonds hun rust moesten pakken, onmogelijk gemaakt te werken.

Dit beursgenoteerde technologiebedrijf is enkele jaren geleden na een aantal incidenten zeer negatief in het nieuws geweest vanwege hun, naar verluid, dramatische personeelsbeleid. Dat is nu dus 180 graden gedraaid. Men eist nog wel veel van mensen. Men geeft de vrijheid om ook ‘down time’ te nemen. Degene die daar niet mee om kunnen gaan en zich over de kop werken, die krijgen gewoon niet de mogelijkheid zich over de kop te werken.

Ik ken enkel zeggen: hulde.


Over Bas van de Haterd

Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties klaar te stomen voor de veranderende wereld van werk, met robots, 3D printers en zelfrijdende auto's. Hij heeft hierover o.a. de boeken (R)evolutie van Werk en '10 Banen die verdwijnen & 10 Banen die verschijnen' geschreven. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl
1.280 views | Reageer (0 reacties) Dit bericht is geplaatst in Bijzondere bedrijven. Bookmark de permalink.