Online trends voor anders werken

Afgelopen week was South by SouthWest, een van de grootste, belangrijkste jaarlijkse evenementen van de online media industrie (volgend jaar ga ik er zelf ook echt heen). Net als vorig jaar omschrijft Erwin Blom het weer in enkele steekwooraden en ik ga proberen deze te vertalen naar hoe we anders gaan werken. De steekwoorden van dit jaar zijn social, big data en realtime.

Social

Laten we beginnen met social. Bas, dat kennen we nu wel hoor ik al veel mensen zeggen. Hoezo de toekomst van online? Daar zijn we al jaren mee bezig en dat klopt. Social is al jaren hot, maar we komen in een nieuwe uitdaging terecht, een nieuwe vorm van social. De acties, campagnes en dat soort dingen zijn leuk, maar dat is social media, zeg maar 1.0, we gaan nu naar social business… 2.0 zeg maar…

Ter illustratie geeft Erwin Blom het voorbeeld van sportstadions, waar Michiel Berger een blog over schreef. Er worden geen stadions aangelegd zonder een goed glasvezelnetwerk om alles te kunnen delen. Social first, niet social als bonus op wat we doen. Social Business, het aanpassen van je businessproces en -model door social. Een mooi voorbeeld hiervan is KLM Social Seating. Dat gaat niet meer om social media als mediakanaal, maar als integraal onderdeel van de business. Hier zijn meer voorbeelden van, zoals Currence (Pin betalingen) die hun storingen sneller weten via Twitter dan de eigen techniek (net als energienetbeheerder Liander trouwens) en daar nu hun business op aanpassen.

De social trend gaat een volgende fase in. Iedereen die nu denkt: dat weten we wel, gesneden koek, loopt over twee jaar weer achter de feiten aan. We zitten in de volgende fase van Social: Social first, social business. Welke invloed gaat social hebben in jullie businessmodel en -proces? Hoe kan je de informatie gebruiken om beter en sneller je klanten van dienst te zijn bijvoorbeeld? Hoe kan je met social media inspelen op meer klantbehoeften?

Big data

Een trend waar ik ook op dit blog al vaker over heb geschreven is die van Big data. Zowel door onszelf geproduceerd als door ‘the internet of things’ (al onze apparaten die automatisch informatie doorgeven). Youtube heeft per seconde een uur video erbij, ieder half uur produceert Twitter 200gb aan data (een volledige harde schrijf vol dus, elk half uur….)

Wat we met al deze data kunnen en gaan doen? Het is een grote vraag. Er zijn mensen die er beurskoersen en griepepidemieën mee kunnen voorspellen. Er zijn mensen die het kunnen gebruiken om het gedrag van mensen te monitoren en aan te passen om gezonder te leven. Als we kijken naar gezondheidsmanagement bij bedrijven kan je beginnen met heel eenvoudig de sportschool checkins op Foursquare te monitoren. Voor facility management kunnen we met alle data die we hebben heel goed berekenen wat de ideale locaties voor ons bedrijf zijn op basis van de reistijden die men nu heeft. Daar zouden wel eens heel verassende uitkomsten uit kunnen komen.

De mogelijkheden zijn eindeloos in een wereld met eindeloos veel data. Informatie is de nieuwe olie, welke mogelijkheden zijn er wel niet?

Realtime

De data die we produceren is realtime, hier en nu, met name door mobiel. Dat geeft voor- en nadelen, welke Erwin Blom in een andere blogpost mooi neerzet. Hoe voorspellen we de toekomst met alle data die we hier en nu produceren. Kan je met een negatieve tweet misschien direct ingrijpen als iemand in je restaurant zit te eten, dus niet achteraf de ervaring beter maken, maar meteen?

Direct en realtime inspelen op vragen en opmerkingen van klanten zal steeds belangrijker worden. Niet een slechte ervaring achteraf goed maken, maar in de kiem smoren als het gebeurt. Direct, snel en flexibel in kunnen spelen op algemene marktvragen. De ‘lift app’ voor als de NS er weer uit ligt is daar zo’n briljant voorbeeld van. Storing bij de NS, de NS gaat dus campingbedjes regelen voor in de jaarbeurs, via Twitter kon iedereen naar huis liften, doordat mensen bereid waren elkaar te helpen.

Daarmee is de cirkel weer rond, want hoe ga je je business dus aanpassen met social, dat veel en realtime data produceert?


Over Bas van de Haterd

Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties klaar te stomen voor de veranderende wereld van werk, met robots, 3D printers en zelfrijdende auto's. Hij heeft hierover o.a. de boeken (R)evolutie van Werk en '10 Banen die verdwijnen & 10 Banen die verschijnen' geschreven. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl
2.701 views | Reageer (2 reacties) Dit bericht is geplaatst in Sociale media, Toekomst visie. Bookmark de permalink.