Scheiden van je virtuele assistant

getrouwdAfgelopen week was ik op een interessant congres over de toekomst van recruitment en robotisering in het werk. Daar sprak o.a. Google over de toekomst van ‘search’ en hoe search meer en meer een virtuele assistent wordt.

Google begrijpt je steeds beter en via bijvoorbeeld Google Now op je mobiel, en enkele andere recente zoek-gerelateerde zaken, wordt het meer en meer een assistent die je begrijpt. Zo kan je een gesprek voeren met de assistent waarbij je op een natuurlijke manier vraagt om meer informatie. Google relateert dat aan je eerdere vraag en komt met de goede informatie. Dit zal alsmaar persoonlijker worden, waarbij Google jouw voorkeuren kent. En dat maakt een soort niet-technologische vendor lock in. Je virtuele assistent verlaten gaat dan een zware dobber worden vermoed ik… vergelijkbaar met scheiden misschien?

Training

Belangrijk om ons te realiseren is dat iedereen anders is. Dat kan niet vaak genoeg benadrukt worden. Ik hoor vaak van mensen dat ‘apps niet logisch zijn’. Maar iedereen vindt dat over een andere app. We vinden namelijk allemaal andere dingen logisch. En dat is logisch. Er bestaat nu zoiets als ‘machine learning’, waardoor software zich aanpast aan eerdere situaties. De software leert te anticiperen bij nieuwe situaties op eerdere situaties. De zelfrijdende auto van Google bijvoorbeeld heeft als geen ander bewegingen van fietsers in kaart gebracht en kan met hele grote zekerheid inschatten of iemand door rood gaat rijden. Net als wij mensen, alleen ziet de auto elke fietser.

Je persoonlijke assistent zal je dus ook trainen in jouw gedrag. Misschien wel zoals je je partner laat wennen aan je gedrag. Ook dat is doorgaans niet vanaf het eerste moment allemaal koek en ei. Daar zitten veel ‘onhebbelijkheden’ in die je van elkaar leert accepteren. Technisch gezien train je je partner dus om met jouw om te gaan, net als je partner jou traint.

Scheiden

Dat maakt na langere tijd uit elkaar gaan ook vaak zo moeilijk. Kan ik zomaar weer iemand vinden die mijn onhebbelijkheden gaat accepteren? Moet ik weer wennen aan al die quirks van een ander. Hoe lang duurt het voordat je weer een ‘nieuwe normaal’ hebt gevonden?

Precies dezelfde vragen die we straks krijgen als we denken om te switchen van personal assistent. Als we denken dat Google, of Apple of welk bedrijf dan ook te ver zijn gegaan met de verkoop van onze data of zo. Dan willen we weg, maar die stap is groot. Het gaat daarna weer tijden duren voordat je een nieuwe assistent geleerd hebt hoe jij werkt. Misschien dat er een goede is die het redelijk snel doorheeft. Misschien dat je gedrag zover afwijkt en soms wat irrationeel is dat het langer duurt.

Personalisatie leidt tot vendor lock-in

Verregaande personalisatie van diensten is geweldig. Het is ook niet tegen te houden. Wie wil er nu niet een beter op zijn persoon en persoonlijkheid aansluitende dienst?

Het brengt echter ook risico’s met zich mee. Het leidt tot een soort van vendor lock-in. Want weggaan betekend dat je heel veel informatie achter laat. Dat je opnieuw moet beginnen. Een soort van scheiden dus. Niet dat je er iets aan kan doen, want alleen door geen relatie aan te gaan kan je het risico om een relatie te verbreken ontwijken.


Over Bas van de Haterd

Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties klaar te stomen voor de veranderende wereld van werk, met robots, 3D printers en zelfrijdende auto's. Hij heeft hierover o.a. de boeken (R)evolutie van Werk en '10 Banen die verdwijnen & 10 Banen die verschijnen' geschreven. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl
1.429 views | Reageer (0 reacties) Dit bericht is geplaatst in Apps, Column. Bookmark de permalink.