Sociaal experiment

45648181_sGisteren schreef ik al over de vraag of waarde door de tijd afneemt? Dit op basis van waardebepaling achteraf bij mijn e-boek ’10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen’.

Voor mij is het aanbieden van een e-boek op basis van waardebepaling achteraf één groot sociaal experiment. Waar alle downloaders ongevraagd onderdeel van zijn.

Het gedrag, de reacties in alle vormen, leert mij veel. Omdat er inmiddels ruim 1.500 mensen (de downloaders van mijn boek) onderdeel van dit experiment zijn, deel ik deze learnings ook graag.

Observaties

Zoals ik gisteren al schreef lijkt de waarde af te nemen. De gemiddelde bedragen die per betaling worden gedaan dalen al vanaf het begin.

Wel neemt ook relatief het aantal betalers toe. Dit kan komen doordat het aantal downloaders relatief daalt (van honderden naar tientallen per maand) en nu dus meer mensen het gelezen hebben en na het lezen gaan betalen.

Learnings m.b.t. de e-mail

Elk kwartaal verstuur ik een mail met het verzoek om te betalen. Ik houd geen documentatie bij wie wel en niet betaald heeft en betalen is natuurlijk ook niet verplicht. Waardebepaling achteraf betekent dat de waarde ook nul kan zijn, als men het een waardeloos boek vindt.

Ik heb m.b.t. de e-mail geëxperimenteerd met verschillende dagen van verzending. Mijn gedachte was bijvoorbeeld dat de vrijdag een goede dag zou zijn omdat veel mensen in het weekend een betaling doen. Resultaat: ik heb geen verschil gezien. Helemaal geen. Uiteindelijk betaald ongeveer 80% op de dag van verzending en een paar in de dagen erna. De mail van vrijdag heeft 1 betaling in het weekend opgeleverd, de rest juist weer op maandag en dinsdag.

Ik heb geëxperimenteerd met verschillende opmaak van de mail. De mail is een combinatie van ‘nieuws’ en ‘betalen’. Ik geef enkele interessante nieuwsberichten en vraag om betaling. Wanneer ik begin met het nieuws en de interessante weetjes daalt het aantal betalingen tot ongeveer 25% t.o.v. beginnen met het ‘betaalverzoek’. Alle reacties van mensen ten spijt dat het vaak overkomt als ‘bedelmails’, het resultaat is helaas dat beginnen met ‘bedelen’ vier keer zoveel oplevert dan beginnen met ‘netjes informatie te bieden’.

De reacties

Reacties, met name op de mail, variëren sterk. Sommige mensen vinden het een bedelmail die mijn reputatie naar beneden haalt. Anderen vinden het een prettige reminder. Regelmatig krijg ik een reactie dat men al betaald heeft, iets dat ik dus niet bij houdt omdat ik dat niet relevant vindt en ook geen databases wil aanleggen op dit gebied. Immers kan elke database die er niet is, ook niet gehackt worden.

In het begin ontving ik wel eens reacties van mensen die ‘natuurlijk’ het gemiddelde bedrag per boek omhoog wilde brengen. Dus meer gaven dan het gemiddelde, vaak 15 euro. Die wilde zichzelf een ‘goed gevoel’ geven (zo interpreteerde ik het). Ik vraag me nu af in hoeverre die incentive verdwenen is of dat mensen mijn cijfers niet geloven en daarom minder geven.

De dubbelheid van de mail, de combinatie tussen nieuws en geld vragen, ontgaat velen. De komende tijd zal ik op dit gebied meer experimenteren om dat beter over de bühne te krijgen.

De meest bijzondere reactie was denk ik de dame die me voor van alles en nog wat uit maakte dat ik zo’n mail durfde te sturen. Blijkbaar had ze nooit de voorwaarde gelezen bij het downloaden van het boek, ik ben dan benieuwd of de inhoud van het boek wel is overgekomen.

Learning

Op basis van de reacties zou ik de volgende keer duidelijk twee mailinglijsten aanleggen. Eén volledig geautomatiseerde die bijvoorbeeld na een maand, drie maanden en daarna elke paar maanden een persoonlijke reminder stuurt en als men betaald heeft daarmee stopt, of als men aangeeft het waardeloos te vinden en dus niet gaat betalen. Daarnaast een mailinglist voor nieuws.

Recensies

Het is ook opvallend hoe weinig mensen een recensie achterlaten op bijvoorbeeld bol.com. Elke mailing vraag ik er om, maar er komt weinig van. Jammer, want ook dat is een vorm van waarde toevoegen. Voor mij ook onbegrijpelijk en ik zoek nog naar manieren om dit te stimuleren.

Fysieke boeken en lezingen

Het aantal fysieke boeken dat verkocht is door het e-boek is voor zover ik dat kan inschatten marginaal. Het zijn blijkbaar echt andere doelgroepen. Ook de gedachte dat mensen het kado gaan geven lijkt een utopie te zijn.

Wel is het duidelijk dat het aantal lezingen begint toe te nemen. De naam begint rond te zingen, later dan bij mijn andere boeken trouwen, en de aanvragen nemen toe. Aangezien dat business wise het meest interessante voor mij is ben ik daar uiteraard blij mee.

Sociaal experiment

Uiteindelijk beschouw ik het weggeven van het e-boek 10 banen als één groot sociaal experiment. Eén dat niet kan falen, omdat ik er van leer. Ik leer over het menselijk gedrag. Ik leer over business modellen rondom content. Ik leer over e-mail marketing.

Het is fascinerend. Anders kan ik het niet noemen. Ik ben blij dat er zoveel mensen onderdeel van zijn.


Over Bas van de Haterd

Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties klaar te stomen voor de veranderende wereld van werk, met robots, 3D printers en zelfrijdende auto's. Hij heeft hierover o.a. de boeken (R)evolutie van Werk en '10 Banen die verdwijnen & 10 Banen die verschijnen' geschreven. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl
1.588 views | Reageer (0 reacties) Dit bericht is geplaatst in Boeken, business modellen, Cijfers en feiten. Bookmark de permalink.