Sorry, uw werkplek is niet HNW-proof

Ik was deze week bij een seminar over de juridische consequenties van de invoering van Het Nieuwe Werken bij bedrijven. Onmogelijk dat er na afloop ook maar één aanwezige werkgever het erop zou wagen. De bijeenkomst was namelijk doorspekt van gevaren en valkuilen waar je als werkgever op moeten letten. En om alle risico’s grondig af te dekken heb je duimendikke beleidsnota’s nodig waarin minutieus staat beschreven hoe je met Het Nieuwe Werken omgaat. En zo’n beetje een heel peleton aan P&O’ers om dat beleid vervolgens uit te voeren. Althans, dat was mijn indruk.

Nou werd het seminar georganiseerd door juristen en die willen natuurlijk geen enkel risico lopen dat ze iets over het hoofd hebben gezien. Je kunt het waarschijnlijk goed vergelijken met het lezen van een bijsluiter. Nadien heb je ook geen zin meer om ooit nog een paracetamolletje te nemen. En toch is het jammer. Want ook al is de wetgeving niet erg werkgeversgezind op dit vlak, het lijkt mij toch best goed te doen.

Het heikelste punt uit het seminar ging over arbeidstijden en de veiligheid en gezondheid op de werkplek. Belangrijk daarbij is dat je als werkgever heldere afspraken maakt met je werknemers en op regelmatige basis de risico’s inventariseert en evalueert. Je blijft immers verantwoordelijk voor dingen als de ergonomische kwaliteit van de werkplek, ook als je medewerkers thuis of elders in het land werken. Je moet alles wel even schriftelijk, wil je geen claim aan je broek krijgen. Beetje kinderachtig doet het aan, maar ja, zo is schijnbaar de wet.

En terwijl ik zo zat te luisteren naar wat de mevrouw van de presentatie allemaal te zeggen had, kreeg ik ineens ‘n idee. Zou ‘t niet handig zijn als er een keurmerk was? Zo eentje die zegt dat ‘n werkplek bij gebruik van een x-aantal uur HNW-proof is? Een sticker op de deur bij de Coffee Company en op de trein? Dan spreek je met je werknemers af dat ze op die plekken mogen werken en dat het op andere, meer risicovolle plekken, niet mag. Als we dan toch met de vertrutting van de samenleving bezig zijn, dan kan dit er toch ook nog wel bij? Een gat in de markt lijkt me. Wie springt er (voorzichtig, ik wil geen claim) in?


Over Jitske Schols

Jitske Schols doet de marketing en communicatie voor onder andere Flexmoeders.nl, een online landelijk gastouderbureau dat ouders in staat stelt werk en gezin beter te combineren. Met haar eigen blog Tomorrow’s waste today vertaalt ze nieuws naar beelden.
3.133 views | Reageer (1 reacties) Dit bericht is geplaatst in Column, Werkplek. Bookmark de permalink.