Tiq time – Start up to watch

Screen Shot 2016-05-03 at 15.23.15Recent was ik op de HR Tech Tank in Amsterdam. Ik schreef daar al een algemeen verhaal over m.b.t. de toekomst van HR Technologie en investeringen daarin, maar op de Tech Tank kwam ik ook een interessante start up tegen die ik nog niet kende. TIQ time. Een start-up van Nederlandse bodem die een hele handige applicatie hebben gemaakt om tijdregistratie eenvoudiger te maken. Door in je agenda te kijken en naar de documenten waarin je gewerkt hebt en op basis daarvan suggesties te doen hoeveel tijd je aan welk project hebt besteed. Super handig toch?

Wat doen ze?

Ze kijken per persoon naar je agenda, je e-mail en je MS office tijd op een dag. Ja, MS office, ik werk er zelf al meer dan 10 jaar niet meer mee, maar goed, ze richten zich op grote bedrijven, dus dan is dat logisch.

Op basis van deze activiteiten geven ze je,Ā bijvoorbeeld op je mobiele telefoon, suggesties hoeveel tijd je aan bepaalde klanten of projecten hebt besteed. Door simpel te swipen zeg je of het klopt of niet. Die 15 minuten was inderdaad voor klant A, maar die anderhalf uur ben ik niet voor klant B bezig geweest, toen stond bijvoorbeeld alleen het document open terwijl ik elders was.

Voor wie, met wie?

Het werkt samen met (alle) Google en Microsoft producten. Dus Gmail en outlook, word en google docs, etc. Alle digitale agenda’s en imap e-mail accounts. Dus voor de meeste mensen kan je alle applicaties waar je veel tijd in besteed er aan koppelen.

Verder koppelt het met de meeste CRM en ERP systemen. Dus het schiet na goedkeuring meteen de uren in het systeem.

Verder heeft met een API, waardoor koppelingen met systemen waar ze nu nog niet mee werken ook makkelijk gemaakt kunnen worden.

Twee verdienmodellen

Voor klanten zijn er twee verdienmodellen.

Ten eerste het besparen van mega veel uren aan administratie. Niets is zo kostbaar als uren administratie, want het is verloren tijd. Je kan een klant moeilijk uren in rekening brengen voor het registreren van de uren die je hem in rekening brengt. Hoewel, ik ken organisaties die het doen, maar ethisch is anders.

Ten tweede brengt het de uren beter in kaart, waardoor mogelijk niet gedeclareerde uren (een kwartiertje e-mail hier, een aanpassing daar) nu wel in kaart gebracht worden en op de factuur gezet kunnen worden.

Conclusie

Sexy? Baanbrekend? Wereld schokkend? Nee.

Super handig, super slim en direct winstgevend voor de klanten? Ik denk het wel.

Nu richten ze zich vooral op grote organisaties. Ik voorzie ook veel kansen in de zelfstandigen markt, maar dan wel met een echt self service product. Zonder of met hele minimale service tegen een niet al te hoog tarief. Zou denk ik best een markt voor zijn.

Dus duidelijk een start-up to watch.


Over Bas van de Haterd

Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties klaar te stomen voor de veranderende wereld van werk, met robots, 3D printers en zelfrijdende auto's. Hij heeft hierover o.a. de boeken (R)evolutie van Werk en '10 Banen die verdwijnen & 10 Banen die verschijnen' geschreven. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl
1.153 views | Reageer (0 reacties) Dit bericht is geplaatst in Online software, Slimmer werken. Bookmark de permalink.