Waarom banen zo snel verdwijnen: AI

irobotKunstmatige intelligentie. De reden dat vele banen veranderen, en ook echt verdwijnen. Er zijn veel sussende geluiden uit allerlei hoeken, maar telkens zie je daarbij het onbegrip over de mogelijkheden van technologie en kunstmatige intelligentie. Nee, geen algemene AI zoals iRobot of Skynet uit Terminator. Dat duurt nog wel een tijd. Echter, wel AI op deelgebieden, zoals spraakherkenning, data processing en dergelijke. En de snelheid van die ontwikkeling is krankzinnig.

Een concreet voorbeeld hiervan gaf Google recent op zijn developers conference.

Spraakherkenning

Een geweldig voorbeeld van de snelheid waarmee AI werkt is te zien in spraakherkenning, zoals nu bij allerlei virtuele assistenten die in je woonkamer je vragen beantwoorden. Google gaf de ‘word error rate’ van hun smart speaker (Google Home) weer.

ai google

We kennen allemaal nog wel de oude generaties spraakherkenningssoftware die niet werkte. Het intikken was sneller dan het dicteren. Nu zit Google Home (ja, in US English) op een foutmarge van minder dan 5%. Dat is in iets meer dan een half jaar van 8,5% naar 4,9% gedaald. In iets meer dan een HALF JAAR.

Hierbij meteen twee belangrijke opmerkingen en één kanttekening.

  • Dit gaat over Google home, die dus in rumoerige omgevingen als een huiskamer woorden moet opvangen. Google filtert dus ook al eruit welke woorden bij meerdere conversaties voor Home bedoelt zijn!
  • De mens is ook niet perfect in het herkennen van woorden. Hoe vaak vraag je niet: ‘hoe bedoel je dat?’ Of ‘wat zeg je?’.
  • Het gaat op dit moment om US English, elke taal heeft zo zijn eigen foutmarge, maar het algoritme leert naarmate het gebruik toeneemt.

Minder dan 5% foutmarge dus. Koppel deze spraakherkenning aan IBM Watson die in staat is ook te begrijpen wat bedoeld wordt met ingewikkelde zinnen. Iets waarmee Watson Jeapordy won.

watson_on_jeopardy

En je hebt de perfecte call centre agent. Iemand die je begrijpt en enkel toegang heeft tot de juiste antwoorden. Niet alleen is een computer dus op korte termijn in staat om beter te begrijpen wat je zegt dan een mens, die misschien niet altijd even veel focus heeft en bepaalde woorden in zijn/haar eigen context interpreteert. Ook is de kennis van veel mensen gebrekkig. Hoe vaak heb je niet het verkeerde antwoord gehad van een call centre agent?

Niet alleen spraakherkenning, niet alleen call centre agents

Kunstmatige intelligentie gaat als een speer. Het is de mogelijkheid om te leren voor computers. Niet voor mensen die de software schrijven, de computer leert zelf. Het zit nog niet overal in. Het is nog niet wijdverspreid, maar het wordt momenteel overal aan toegevoegd. Het zal de wereld veranderen en in een snelheid die ongekend is. Zo bewijst de snelheid waarmee Google Home zich de laatste paar procenten van de Engelse taal machtig maakt.


Over Bas van de Haterd

Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties klaar te stomen voor de veranderende wereld van werk, met robots, 3D printers en zelfrijdende auto's. Hij heeft hierover o.a. de boeken (R)evolutie van Werk en '10 Banen die verdwijnen & 10 Banen die verschijnen' geschreven. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl
747 views | Reageer (0 reacties) Dit bericht is geplaatst in Uitstervende beroepen. Bookmark de permalink.