Wat is normaal werken?

Normaal werken. Wat is dat? “Nou gewoon, zoals ìk werk”, zegt bijna iedereen. De eerste die over zichzelf zegt dat hij of zij abnormaal aan de slag is moet ik nog tegenkomen. Het is dus subjectief. Hoe subjectief bleek mij afgelopen week weer eens. Twee onderwerpen, vier mensen. Een totaal andere aanpak. Wat is normaal? Oordeel zelf.

Betaald op wereldreis
“Mag ik je wat vragen?” Meestal antwoord ik “Ja, dat doe je al” om vervolgens door te lopen. Een goede strategie om straatverkopers vriendelijk doch resoluut af te schudden. Zittend op een stoel in de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA) kon ik deze vraag van Janneke echter niet negeren. Ze drukte me bovendien een papiertje in de hand. Ze wil samen met vriendin Madelon betaald op wereldreis. Als internationaal goede doelen ambassadeur van de Postcode Loterij. En daarvoor moet je stemmen winnen. Flyeren is dan best normaal, toch? Wel arbeidsintensief. En best lullig soms. “Of ze hiervoor toestemming hadden?” vroeg een OBA-medewerker. Niet dus. Janneke en Madelon bliezen de aftocht. Mij met hun ‘stembiljet’ achterlatend. Waarschijnlijk zijn ze een paar honderd meter verderop voor het Centraal Station verder gegaan. Tot hun flyers op waren. Ik ben benieuwd wie uiteindelijk hun URL van 49 karakters heeft overgetypt en op hen heeft gestemd. Ik denk nul. Een normale aanpak, toch? Zonder resultaat. Maar daarmee niet abnormaal.

Hedwig van der Geer doet het anders. Diezelfde ‘OBA-dag’ ontving ik haar Hyves bericht: of ik misschien even op deze link kon klikken? “Maak jij kans op een reis naar Bali, en kan ik wellicht betaald de wereld rond”. Klik, gestemd. Hoeveel makkelijker kan je het iemand maken? Best normaal om op deze manier stemmen te trekken. Vooral omdat als je straks de wereld rond mag, je daarvan online verslag moet doen. Alhoewel Hedwig nog niet in de top 10 van kandidaten staat, is het aantal volgers en vrienden op sociale media een belangrijke graadmeter in dergelijke ‘stemwedstrijden’. Bekijk daarvoor eens dit overzicht van ‘The Voice of Holland’ kandidaten op de ochtend van de finale. Geen verrassing wie er heeft gewonnen.

Enquête

De volgende casus. Tijdens een laptoplunch wilde ik twee, via de mail ontvangen enquêtes, invullen. Ik had een tussenuur, laptop, WIFI… hoe moeilijk kan dat zijn? De eerste komt van Trea van Wijk. Zij onderzoekt voor haar MBA opleiding de netwerkorganisaties DeLimes & People Creating Value. DeLimes is bondgenoot van HNWb, logisch dus dat ik op de verzendlijst sta en bijdraag. Je bent niet voor niks onderdeel van een netwerkorganisatie. Dat is delen om samen te kunnen vermenigvuldigen. Op mijn standaard vraag de onderzoeksresultaten graag in een gastblogpost tegemoet te zien werd niet volmondig ‘ja’ gezegd. Er volgde een sfeerverlagende conversatie van 11 emails die mijn gezonde wantrouwen jegens ‘MBA en HNW’ andermaal voedden. Toch maar eens de vragenlijst openen. Het zonnetjes scheen, de lunch was lekker, waarom niet? Het beloofde kwartiertje tijd kan er wel vanaf. Ik tref een Word bestand van vier pagina’s met 25 vragen. Best normaal, voor een enquête, toch? Gewoon je antwoorden in het document erbij typen, van rondjes kruisjes maken enzo. Of printen, met pen invullen, postzegel erop en op de bus doen. Of scannen en terugmailen. Het verwerken van de antwoorden is kwestie van overtypen. Gebeurt vaker. Is normaal.

De poll die wel direct heb kunnen invullen is die van Kyra Zwart. Zij studeert aan de Hogere Hotelschool in Maastricht en doet als afstudeerproject onderzoek naar Seats2Meet.com Utrecht. Evenveel vragen, maar in slechts vijf minuten te beantwoorden, want gemaakt in Google Docs. Ik blij, zij blij! Immers: alle resultaten keurig in een spreadsheet in realtime. “Prima plan, het delen van de resultaten op HNWb!”, zo was haar reactie op mijn verzoek tot wederdienst. Logisch, de voorwaarde voor werken in de lounge bij Seats2Meet is immers ‘het delen van kennis’. Vrij normaal lijkt me.

Wat vind jij normaal?

Je kan offline flyeren, je kan online campagne voeren om een wereldreis te winnen door op je kandidatuur te laten stemmen. Het doen van onderzoek middels het mailen van een vragenlijst: in Word formaat of als Google Form? Het zonder voorbehoud publiek willen delen van de onderzoeksresultaten? Het mag duidelijk zijn: zoveel mensen, zoveel voorkeuren. Of tekent zich toch een trend af? Dat wat eerst normaal was, is misschien inmiddels ‘wat minder normaal’ geworden? Voor sommigen dan. Voor ‘steeds meer sommigen’ wellicht?

Wat vind jij? Welke hierboven beschreven aanpak en moraal vind jij normaal? En waarom? Zie je daarin een trend? Voor jezelf? In je omgeving? Ik ben benieuwd!


Over Sam van Buuren

Sam van Buuren is ondernemer, docent, spreker en auteur gericht op Het èchte Nieuwe Werken. Dat speelt zich af tùssen mensen en tùssen organisaties. Daarbij ontstaan nieuwe organisatie- en werkvormen. Zijn meest recente initiatief: Nederland Werkt Online.nl. Mede-initiatiefnemer van Het Normale Werken blog.
4.868 views | Reageer (8 reacties) Dit bericht is geplaatst in Normaal werken. Bookmark de permalink.
  • Leuk stuk Sam. Wat ik nu veel zie is dat we nog steeds met Nederland in veel gevallen in een ‘hard werken’ in plaats van ‘slim werken’ modus zitten. In veel organisaties wordt hard werken nog steeds heel erg gewaardeerd, als je meer dan 40 uur werkt is dat inzet. In veel gevallen zie ik het als verspilling, want er zijn zoveel dingen die zoveel makkelijker kunnen. Dat heeft dan al wel met het fundament van hoe je zaken aanpakt te maken. Dat zit in iemand merk ik steeds vaker. Het gaat er om of je bij het begin van iets nadenkt over hoe efficiënt je het kan aanpakken of dat je het gewoon wilt doen en dus maar meteen op ‘handwerk’ terugvalt. Bij veel mensen is het geen gebrek aan kennis dat het kan, maar de assumptie dat het veel kost en het niet erg vinden om veel onnodig werk te doen. Vooral omdat het maar ‘een kwartiertje per week kost’. Zet dat af tegen éénmalig een dag developmenttijd en je ziet het terugverdienpunt zeg maar.

  • Pingback: Tweets die vermelden Wat is normaal werken? | HNWB -- Topsy.com()

  • JandB65

    Twee observaties:

    1.
    In mijn ogen is ‘normaal’ datgene wat de meerderheid doet of vindt. Dit is dus iets wat verandert met de groep waarvan je de meerderheid bepaalt. In bovenstaande voorbeelden dus de hele Nederlandse bevolking, alleen het werkende deel of alleen het deel wat enigszins bekend is met ICT.

    Brengt me op mijn tweede observatie:

    2.
    Vaak grijpen mensen voor een oplossing naar dingen waar ze bekend mee zijn. Die mevrouw die een word document mailt, heeft waarschijnlijk nog nooit van de mogelijkheid van Google Docs gehoord. Denkt dat het heel veel moeite kost om een online enquete te bouwen. Bovendien denk ik dat veel mensen zoeken naar een oplossing zie ze zelf eenvoudig kunnen realiseren, niet naar een oplossing die eenvoudig gebruikt kan worden door de doelgroep.

    Het zijn maar wat gedachtenspinsels ;-).

    • @Jan

      De tweede kan ik het helemaal mee eens zijn. De eerste ab-so-luut niet. Ten eerste hebben wij zelden een meerderheid in de bevolking, ten tweede wil het feit dat de meerderheid iets doet niet zeggen dat het normaal is.

      De meerderheid van alle financiële instellingen heeft woekerpolissen verkocht. Dat is dus normaal?

      De meerderheid van Nederland staat ‘s ochtends in de file. Dat is dus normaal?

      Nee, de meerderheid (wat meestal ook een perceptie kwestie is, want meten of het echt de meerderheid is is bijna niet te doen) is niet per definitie normaal.

      • JandB65

        Heb mijn ideeën over “Normaal” maar even in een eigen blog opgeschreven. Zie “http://blog.jandb.nl/blogs/wat-is-normaal/”.

  • Anoniem

    @jan @bas mijn vaststelling, zoals beschreven, is dat een ieder zoals hij of zij zèlf werkt normaal vindt. Dat lijkt eerder ingegeven door historie (zelf opgedane kennis en ervaring) dan door ‘wat nu gemeengoed is bij een meederheid’. Mijn bijdrage… ik heb een doos boeken ‘175 lifehackingtips’ besteld en stuur die rond in mijn omgeving. Wellicht wordt daarmee ‘slimmer werken’ wat normaler.

  • Pingback: Tweets die vermelden Wat is normaal werken? | HNWB -- Topsy.com()

  • Pingback: Wat is normaal? « Jan's Hersenspinsels()