Waymo (Google) ver voorop met zelfrijdende auto

Future-technology-Concept-of-the-car-with-the-autopilot-GoogleWaymo, van Google, heeft het afgelopen jaar met afstand het minste menselijke ingrepen gehad per kilometer, terwijl ze met afstand ook het meeste kilometers hebben gemaakt.

Dit alles blijkt uit de cijfers van Californië, waar bijna alle fabrikanten testen en de staat heeft hele uitgebreide eisen m.b.t. de data en publiceert deze (iets dat meer overheden zouden moeten doen). Dit geeft een mooi inzicht in de ontwikkelingen.

De cijfers

Waymo: 9005km per ingreep
GM: 1.952km per ingreep
Nissan: 334km per ingreep
Baidu (Chinese Google): 66km per ingreep
Nvidia (bekend van grafische kaarten): 6km per ingeep
Mercedes: 1.9km per ingreep

Waymo reed in totaal meer dan 550.000 kilometer (best veel). General Motors haalde 205.000.

Ford, Honda, BMW, Volkswagen en Tesla hebben afgelopen jaar niet getest in Californië en daar zijn dus geen gegevens van.

Van Ford is overigens bekend dat ze veel testen in extreme omstandigheden, juist die omstandigheden die je in Californië weinig hebt en waar zelfrijdende auto’s veel last van hebben.

Uiteraard testen deze organisaties ook elders, mogelijk dat Mercedes in Duitsland / Europa het wel beter doet.

Tesla

De cijfers van Tesla zijn onbekend en dat is jammer. Tesla rijdt natuurlijk nog veel meer kilometers, omdat hun rijders min of meer ook hun testers zijn. Tesla heeft echter ook een hele andere insteek dan Google, namelijk alleen camera’s t.o.v. de Lidar technologie van Google. Alleen al daarom zou een vergelijking heel interessant zijn.

Google voorop

De cijfers uit Californië zijn echter heel duidelijk. In de wereld van zelfrijdende auto’s ligt google mijlenver voor op de concurrentie. Gelukkig is de race nog lang niet over, want zelflerende software leert veel sneller dan mensen.


Over Bas van de Haterd

Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties klaar te stomen voor de veranderende wereld van werk, met robots, 3D printers en zelfrijdende auto's. Hij heeft hierover o.a. de boeken (R)evolutie van Werk en '10 Banen die verdwijnen & 10 Banen die verschijnen' geschreven. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl
153 views | Reageer (0 reacties) Dit bericht is geplaatst in Cijfers en feiten. Bookmark de permalink.