Weg met management en functies!

hoofdenWat gebeurt er met een bedrijf waar niet alleen de ‘directie’ zich bezig houdt met het doorontwikkelen van het bedrijf? Waar de drive voor verbetering verankerd is in het DNA van de organisatie? Bij Voys weten ze na zeven jaar dat je daar zeer gelukkige collega’s en zeer gelukkige klanten van krijgt. En dat zorgde zeven jaar op rij voor een verdubbeling van de omzet, het aantal klanten en het aantal mensen dat bij het bedrijf werkt. En dat midden in een economische crisis.

Welkom bij een bedrijf dat het anders doet. Welkom bij Voys Telecom.

De filosofie

Doen wat je leuk vindt
Werk is leuk als je je bezig kunt houden met zaken of processen die je interesse wekken. Als het werk jou interesseert wil je ook extra stappen zetten om nieuwe dingen te leren en word je er snel goed in. Ben je ergens goed in, dan is dat veelal leuk om te doen en spoort het je aan om je erin te blijven ontwikkelen.

Een tweede en ander belangrijk aspect van leuk werk is de ruimte en de vrijheid die je gegeven wordt om dingen te doen die jij belangrijk acht. Om dit mogelijk te maken zien we bij Voys maar één mogelijkheid: geen management en geen beperkende functieomschrijvingen.

Management ‘verlamd’
Management ‘verlamd’ het eigen initiatief van medewerkers in je organisatie. Ideeën en initiatieven in organisaties met (veel) managementlagen worden vreselijk geremd. Als een medewerker met een goed idee langs vier of vijf ‘managementpoorten’ moet voor goedkeuring raakt hij gedemotiveerd om ideeën aan te dragen. Het goede idee gaat verloren, doordat het:

  1. blijft ‘hangen’ bij één van de vele managers of leidinggevenden of;
  2. omdat de medewerker moet ‘trekken’ aan een, in zijn beleving, ‘dood paard’ of;
  3. omdat een leidinggevende het idee ‘overneemt’, verandert of presenteert als ‘zijn’ idee.

Goed idee verloren, medewerker gedemotiveerd en zal zich bovendien een volgende keer wel twee keer bedenken voor hij een idee oppert.

Dag functie, hallo rol!
Bij Voys zeggen ze functies vaarwel en verwelkomen ze ‘rollen’. Functies bakenen af: je kan maar één taak te gelijk vervullen en taken die niet tot je functie behoren, voer je daarom niet uit. Het schept beperkingen: dit mag ik wel en dit mag ik niet. Het aannemen van een rol daarentegen, zorgt ervoor dat je dagelijkse werkzaamheden continue kunnen veranderen. Bovendien krijg je de vrijheid om van rol te veranderen en ligt de verantwoordelijkheid daarvoor in jouw eigen handen.

Het Voysmodel
Voys was al lang op zoek naar een passend organisatiemodel, dat ervoor zorgt dat iedereen met plezier naar zijn of haar werk gaat. Een model dat bovendien de snelle groei van het telecombedrijf kan faciliteren. Daartoe hebben ze onder andere het Voys Handboek uitgebracht: een boek dat beschrijft waarom ze als bedrijf bestaan en waarom ze de dingen doen, zoals ze doen. Maar wat houdt het Voysmodel nu concreet in?

Op de directeursstoel
Wat zou jij doen als je op de stoel van je directeur zou zitten? Als je geen manager, chef of teamhoofd ‘boven je’ hebt (en ook geen medewerkers ‘onder je’)? Wat zou je daarvan vinden? Zou je jouw werkzaamheden anders uitvoeren dan je nu doet? Andere beslissingen nemen? Beter nadenken over de keuzes die je maakt?

Voys zet alle medewerkers op een directeursstoel. De directeursstoel van hun eigen rol. Bij Voys gaan ze er namelijk vanuit dat mensen groeien als ze het vertrouwen krijgen om zelf beslissingen te nemen. Medewerkers ervaren vertrouwen en ontwikkelen daardoor andere competenties, leiderschapskwaliteiten en verantwoordelijkheidsgevoel. Voys gelooft dat mensen daar gelukkiger van worden. En gelukkige mensen binnen je bedrijf, zorgen voor gelukkige mensen buiten je bedrijf!

Projecten
Iedereen bij Voys mag zelf een project starten, die aan slechts een aantal (vanzelfsprekende) randvoorwaarden moet voldoen.
De aard van een project kan van alles zijn: van het bestellen van Voys wielerkleding tot het selecteren van een nieuwe Wiki-tool. En is een accountmanager zoveel tijd kwijt aan een project, dat hij niet meer toe komt aan eigen werkzaamheden? Dan heeft hij zijn eigen baan gecreëerd! Fantastisch toch? Voys zoekt wel een nieuwe accountmanager!

Stand-up sessies
Verder houdt Voys iedere dag stand-up sessies. In zo’n sessie wordt besproken wat iedereen die dag aan het doen is en worden projecten besproken en gemeld. Op die manier kunnen collega’s aansluiten die ook mee willen werken aan het project en blijft iedereen op de hoogte van wat er speelt binnen het bedrijf.

De Bezwaren
Zoals bij iedere filosofie zijn er natuurlijk critici en tegenstanders. Dat mag. Maar weerleggen mag ook! “Management opheffen kan niet, want…”:

“…er is leiderschap nodig”
Dat klopt en dat zullen ze bij Voys niet ontkennen. Een leider ontpopt zich echter vaak spontaan op een vakgebied dat diegene past en waar anderen hem of haar in vertrouwen. In een rol kán je je dan ook tot een leider op jouw vakgebied ontpoppen, terwijl je daar bij een functie eerst ‘promotie’ voor moet krijgen.

“…mensen hebben kaders nodig”
Die kaders zijn er bij Voys! Duidelijk gedefinieerde kernwaarden en richtlijnen over hoe ze werken. Van ziekmelding tot het plannen van de vakanties. Alleen is er geen enkele reden waarom een manager deze kaders zou moeten aangeven: iedere medewerker kan deze richtlijnen oppakken en wijzigen als ze gewijzigd moeten worden.

“…een organisatie kan niet zonder visie en strategie”
Visie en strategie op de toekomst zijn zeker noodzakelijke voorwaarden binnen een bedrijf. Daarom hebben alle medewerkers van Voys meegeschreven of bijgedragen aan de documenten over de strategie en de visie van het bedrijf. En ook klanten komen regelmatig met prachtige,  nieuwe ideeën waar we graag naar luisteren. Bovendien vragen we van onze medewerkers om deze visie en strategie altijd voor ogen te houden. Visie en strategie hebben dus niets met management te maken.

“En plannen en coördineren dan?”
Je mag ervan uit gaan dat hoogopgeleide mensen kunnen plannen en coördineren. Bovendien pakken mensen die dit leuk vinden dit automatisch sneller op. En – in tegenstelling tot een functie – kan dat ook gewoon als je een rol vervult.

Geïnspireerd door Voys en het Voys model? Hier kan je er nog meer over lezen en bijblijven.  

Deze gastblog is geschreven door Anniek Ottens van Voys Telecom, op verzoek van Bas van de Haterd. 


4.145 views | Reageer (2 reacties) Dit bericht is geplaatst in Bijzondere bedrijven. Bookmark de permalink.
  • Leuke blog! Helemaal mee eens. Reactie aangepast wegens ongeoorloofde zelfpromotie

  • Frans van der Reep

    Leuk! Gaat t goed?